Самолет или кораб: Руското “Каспийско чудовище“ отново в производство


Самолет или кораб: Руското “Каспийско чудовище“ отново в производство (видео)Той лети над повърхността на водата със скорост над 500 километра в час, може да лети като самолет и да плува като кораб. Екранопланът е перфектната машина за бързи нападения и Русия отново планира да произвежда тези скъпи, но ефективни бойни средства.

През 90-те години на XX век Русия спря производството на екраноплани заради финансови проблеми и всеобщия хаос. Сега, “Каспийско чудовище“ и братята му се връщат на сцената.

Вече е направен 60-тонен модел на машината, и започна създаването на 500-тонната машина, пише “Технет“. По план, производството ще започне след 2020 година в град Нижни Новгород. Благодарение на екранопланите “Орльонок“, “Лун”, “Волга-2” и КМ, “Каспийското чудовище”, Русия е най-големият производител на този забележителен вид техника, самолет и кораб в едно. Но това не означава, че Русия е единственият производител.

Перфектни за военен десант

Русия стартира разработката на екраноплани през 60-те години на XX век. В съветски времена те били конструирани от групата на Ростислав Алексеев. Екранопланът бил представен като много полезна военна техника – той се движи на няколко метра от повърхността на водата и може да развие скорост от 500 километра в час. За къси разстояния машината може да се издигне до височината, на която летят обикновените самолети. Просто казано, при скорост до 70 км/ч се държи като кораб, около 100 км/ч – като летателно средство с въздушна възглавница, а когато скоростта му достига над 150 км/ч, машината се издига във въздуха като обикновен самолет.

Тези характеристики превръщат екраноплана в перфектна машина за военен десант. Паметта за Втората Световна война все още бе прясна, по време на създаването на машините, също както и успехите на западните съюзници на Русия над японците, които бяха сред първите, започнали да конструират тези специални машини. Съветското военно командване осъзнаваше, че собствените му десантни операции по време на Втората Световна война не постигнаха голям успех, а в случай на нахлуване на територията на рухващата японска монархия, резултатът би бил пълен провал.

Благодарение на това, че екранопланът летял на височина от 10 метра над повърхността, той успявал да заобикаля мини и огради. Освен това, машината бе неуязвима за торпедо (подводно оръжие), противовъздушни ракети и противокорабни ракети. Единствената уязвимост на машината бе към крилати ракети с висока точност – така предполагаха разработчиците, които, както винаги, бяха оптимистично настроени. Предполагало се, че екранопланите ще са почти неуловими за радарите. Вероятно, съветските радари действително не са могли да ги засекат, но не бе ясно дали радарите на западните държави биха се провалили в тази задача.

Чудовището от Каспийско море

Съветският боен флот започнал да строи първият истински екраноплан през 1963 година. На корабостроителницата “Волга“ до Нижни Новгород започнало строителството на екраноплана КМ (Кораб-макет), който трябвало да се превърне в макет на бъдещия боен екраноплан. Това бе огромна машина с дължина на корпуса 90 м и обща маса от 544 тона. По онова време, това бе най-голямото авиационно средство в света.

В “Каспийското чудовище“ – така започнали да назовават машината, били използвани разработки от опитните екраноплани СМ. Това бе средна по размер машина с Т-образна опашка, притежаваща два двигателя Добринин ВД-7 със сцепление 107,8 кH, които били разположени от двете страни на вертикалната част от опашката. Оптималната височина на летене била между 4-14 метра над морската повърхност, скоростта му била между 430 и 500 км/ч. По време на тестване, КМ показал добра стабилност и управление.

Въпреки големите си размери, този екраноплан можел да извършва резки завои под голям наклон, по време на които краят на крилото от вътрешната страна на завоя докосвал повърхността на водата.

В резултат на многогодишните изпитания, КМ няколко пъти претърпявал промени, последната от които била през 1979 година. Промяната била свързана с бързото износване на авиационните двигатели и с необходимостта да се изпробват нови двигатели за последвалият екраноплан “Лун”. Това била последната промяна по машината, тъй като след година КМ катастрофирал.

“Лун“

Екраноплан "Лун" / bizarremachines

Екраноплан „Лун“ / bizarremachines

 

“Историята на екраноплана “Лун”, единственият, въоръжен за нападение, започнала през 1970 година, когато Централният дизайнерски отдел в Русия получил поръчка да разработи екраноплан, въоръжен с противокорабни крилати ракети, способен да достига скорост от 500 км/ч“, разказва журналистът Радек Панхартек.

Целта на дизайнерите била да създадат машина, способна летейки бързо на ниска височина, да атакува големи обекти на повърхността на морето или малки групи от обекти и конвои. Оръжието на “Лун” били шест противокорабни крилати ракети 3М80 Москит. Заради размерите на ракетите, те могли да бъдат поместени само на горната част на корпуса на екраноплана. Осемте турбовитлови двигателя Кузнецов НК-87 със сцепление 127,4 кH били разположени точно зад каютата на екипажа. При достигане на достатъчна височина и скорост за полет, оставали включени само два двигателя.

За защита на екраноплана, към него била монтирана артилерийска установка УКУ-9К-502-11 – същите, като монтираните на самолет Ил-76.

Тестовете се извършили над Каспийско море през 1990-1991 години от 11-а група на Черноморския флот. Тестовете включвали използването на крилати ракети Москит.

След 1992 година полетите на екранопланите били ограничени заради финансови проблеми.

Това вероятно щеше да е краят на историята на екранопланите, полезната технология, която просто се оказала твърде сложна от технологична гледна точка и прекалено скъпа, за до може да бъде съхранена от нестабилната по онова време следсъветска икономика.

Започнали промени във връзка с политическата и геополитическата динамика на администрацията на Владимир Путин. Плановете за черноморския коридор в Средиземноморието, донякъде продължили съществуването си, тъй като съветските екроноплани били създадени имено за използване по морета. Транспортните екраноплани “Орльонок“ били призовани да осигурят блокадата на входовете и изходите от моретата (основно на Черно море чрез Босфора и Дарданелите), като извършат десант на морска пехота.

Екраноплан "Орльонок" / nibler

Екраноплан „Орльонок“ / nibler

 

Ракетният екраноплан “Лун“ трябвало да предпази операцията от нападения на противникови кораби и да унищожава патрулиращи групи от обекти, като разчиства пътя за други машини на флота.

Тази роля биха могли да играят машините, които руският ВМФ планира да използва след 2020 година. Тези средства се планира да се използват и за друго. Някога, в Сибир тествали Буревестник-24 – транспортен и спасителен граждански екранолет. Голяма е вероятността, в руските дизайнерски отдели да се разработват и океански военни екраноплани. Те биха създали конкуренция на “Пеликан“ (Pelikan), разработката на “Боинг”, за който няма никакви новини от 2002 година, което, обаче, не означава че разработването му е спряло.  Екранопланите стават все по-популярни и извън пределите на прародината им – Русия. Иран е съединил части от тези въоръжени машини и ги демонстрира на военния си парад през 2010 година.

Иранските екраноплани се наричат Бавар 2 и не са много големи, но от парадът през 2010 година за тях няма никаква информация. Вероятно, Иран има същите финансови проблеми, каквито имаше Русия.

Засега никой не може да каже, че екранопланът ще завърши съществуването си наред с други странности във военната история, не и докато завърши проектът, над който усилено работят инженерите на корабостроителниците в Нижни Новгород.

 

Източник: http://www.fbr.bg

Posted on 13.02.2016, in Въоръжени сили and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: