Икономическите проблеми на Турция в центъра на предизборната кампания


Икономическите проблеми на Турция в центъра на предизборната кампания

Снимка: АФП

Във вторник Турция получи разочароващи икономически новини за неочаквано увеличение на дефицита в платежния баланс, причинен от рязък спад в износа.

Това е поредната лоша икономическа вест за управляващата Партия на справедливостта и развитието (AKP), която е в предизборна кампания за предстоящите в страната парламентарни избори. Икономическият ръст в Турция остава слаб, а курсът на валутата е на рекордно ниски нива, наред с потребителското и икономическото доверие. Предвид това, че опозицията поставя икономиката в ядрото на своята кампания управляващата партия може да се сблъска с едно от най-тежките си изборни предизвикателства досега.

Лошите неща повличат след себе си други такива. Вероятно това си мисли турският премиер Ахмед Давутоглу за последните икономически данни. Неочакваният скок в дефицита по платежния баланс, причинен от острия спад в износа, изненада финансовите пазари.

Новината вероятно ще засили натиска върху турската лица, чийто курс вече е близо до рекордно ниските си нива заради политическата несигурност. Вестта идва в най-неподходящия за премиера момент преди изборите през юни. Процъфтяващата икономика е солидна основа на последователните изборни победи на Партията на справедливостта и развитието, но този път, казва икономистът Инан Демир от базираната в Истанбул Finansbank, икономиката няма да играе в нейна полза.

„През 2015 забавянето изглежда се активизира. Потребителите и бизнесът избягват големите разходи. Потребителското доверие е ниско, икономическото доверие също. От началото на годината турската лира е една от валутите с най-лоши показатели. Инфлацията е голямо разочарование“, казва Демир.

В допълнение към икономическите проблеми за управляващата партия, ръстът в инфлацията е задвижван основно от цените на хранителните продукти. Наскоро челните заглавия в много вестници бяха отредени на зачестяващите оплаквания заради рекордно високите цени на основните хранителни продукти, като картофите.

Безработицата също бележи ръст и нивото й е рекордно високо за последните пет години. И въпреки че икономиката все още расте с над 2% от БВП се шири схващането, че растеж от около 5% е необходим за абсорбирането на излишната работната сила. Ръстът в безработицата обаче може да не е чак такава спънка за управляващата партия, казва консултантът Атила Йешилада от Global Source Partners.

„AKP е изградила огромна система за формални и неформални социални помощи. Най-силно засегнатите няма да усетят затруднения. Средната класа, обаче, търговците, малкият бизнес, ще бъдат разочаровани и най-малкото ще започнат да се чудят дали опозицията няма какво по-добро да им предложи“, казва Йешилада.

Основната опозиционна сила в Турция – Републиканската народна партия /CHP/ изгради избирателната си кампания върху икономиката, отказвайки се от предишните, оказали се неуспешни стратегии, фокусирани върху ислямистките корени на управляващата партия. Новата стратегия може и вече да работи, според резултатите от скорошно проучване от Отворено общество за настроенията на електората. Али Чаркоглу от Истанбулския университет Коч и ръководител на изследването заявява, че AKP губи електоралното си предимство.

„Хората най-много се притесняват за икономиката и това важи и в момента. Те все още гледат на AKP като на най-ефективно работещата по отношение на икономическите въпроси. Но процентите падат съществено, така че с други думи ефективността на опозиционните партии расте“, казва Чаркоглу.

Доверието в Републиканската народна партия за икономиката се увеличи, след като към нейните редици се присъедини Кемал Дервиш – един от архитектите на икономическата програма, помогнала на Турция да излезе от една от най-тежките си кризи. Анализатори казват, че за пръв път е налице съмнение дали Партията на справедливостта и развитието ще успее да спечели абсолютно мнозинство. Тази несигурност, според Демир, влияе и на финансовите пазари. „Този път витае съществена несигурност както за самия резултат от изборите, така и за това, което резултатът ще повлече след себе си“, казва икономистът. Той предупреди, че предвид факта, че пазарите не харесват несигурността, това вероятно ще увеличи натиска върху икономиката преди изборите. А освен това, все повече анализатори казват, че в момента изглежда няма възможен резултат, който ще се хареса на пазарите, а това означава, че икономическите проблеми на Турция вероятно ще продължат, без значение кой е на власт.

Източник:  Информационна агенция „Фокус“

http://www.focus-news.net

Posted on 15.05.2015, in Анализи, Балканите, Икономика and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: