„Баргузин“ заменя „Молодец“, връщат се железопътните ракетни комплекси


"Баргузин" заменя "Молодец", връщат се железопътните ракетни комплексиВ края на декември 2014 г. станаха две важни събития, на които не беше обърнато внимание, но които ще имат важно значение за бъдещия баланс на ядрените сили на планетата. И двете бяха в Русия.

Най-напред от руския военно-промишлен комплекс беше съобщено, че до 2018 г. се планира да бъде разработен новият боен железопътен ракетен комплекс „Баргузин“. Според експертите той ще превъзхожда значително своя предшественик – железопътният ракетен комплекс „Молодец“, по точност на полета на ракетата и други характеристики, което ще му позволи да се намира на бойно дежурство минимум до 2040 г.

По този начин руските стратегически войски се връщат към тройната групировка – комплекси с шахтено, мобилно и железопътно базиране. С една дума, „Баргузин“ ще е фактор, променящ правилата на играта.

Второто събитие стана на 26 декември 2014 г., когато от космодрума Плесецк беше извършен изпитателен пуск на отдавна приетата на въоръжение твърдогоривна междуконтинентална балистична ракета РС-24 „Ярс“ с подвижно базиране и разделяща се бойна част.

Естествено никой не съобщи с каква цел беше изстреляно отдавна отработено и въведено на въоръжение стратегическо оръжие. Но съпоставката на някои факти правеше пряка връзка между новия комплекс „Баргузин“ и новата ракета РС-24 „Ярс“. Каква е тя?

Да тръгнем подред.

Какво представлява ракетният железопътен комплекс „Баргузин“.

Накратко, той е отговорът на американската програма за мигновен глобален удар срещу Русия. Новият комплекс е подобрено издание на легендарния си предшественик, въоръжен с ракетата „Молодец“.

Ще припомним, че в края на 80-те години американците бяха принудени да създадат цяла специална космическа групировка от спътници, за да следят съветските атомни влакове, които бяха за САЩ голямо главоболие. А, за да държат под постоянен прицел новите железопътни комплекси американците ще трябва да инвестират невероятни усилия и средства. И пак няма да успеят.

"Баргузин" заменя "Молодец", връщат се железопътните ракетни комплекси

Какво представляваше предишният комплекс „Молодец“.

В ракетния влак влизаха два локомотива, команден пункт от седем вагона, вагон-цистерна със запаси от гориво, три тривагонни пускови системи с ракетите Молодец. Този състав излизаше от пункта на базирането и под вида на обикновен граждански влак се движеше в железопътната мрежа, оставайки в постоянна готовност за старт и удар.

Първият състав влезе на дежурство на 20 октомври 1987 г. За ракета беше избрана РТ-23 „Молодец“, но в процеса на създаването не комплекса се предвиждаше и по-съвършената ракета „Скалпел“.

Към 1991 г. в СССР бяха въведени три ракетни дивизии, въоръжени с железопътни ракетни комплекси в Костромска и Пермска области, в Красноярския край, във всяка по четири ракетни полка, общо 12 състава, с по три ракети РТ-23 с по десет полумегатонни разделящи се бойни глави всяка. Общо се получаваха 360 бойни глави с индивидуално насочване със сумарна мощност 10 000 хирошими. При това влаковете не бяха оръжие на нападение, а на възмездието. Тяхното използване се предвиждаше само в ответно-насрещен или в ответен удар.

И още нещо. Ракетните влакове не излизаха извън рамките на договореностите със САЩ за съкращение на стратегическите настъпателни въоръжения.

Но и тук се намеси Горбачов със своите мирни инициативи и започна преговорите СНВ-1. Едва ли има нужда да се припомнят всички отстъпки именно при стратегическите ядрени оръжия. Сред тях попаднаха и ракетните влакове. Горбачов беше пълен игнорант. Споменатите 12 влака с 36 ракети с 360 бойни глави, можещи да преодоляват ПРО на САЩ, той обмени, т.е. унищожи, срещу абсолютна нула. Една година по-късно Борис Елцин подписа договора СНВ-2, според който до 2003 г. трябваше да свали от въоръжение и да унищожи всички ракети РТ-23.

Сега обаче беше взето решение за връщането на ракетните влакове в състава на стратегическите ядрени сили с нова усъвършенствана влакова версия и с нова ракета. Ракетата трябва да е именно споменатата в началото РС-24 „Ярс“ или нейна по-лека версия РС-26.

Ясно е, че новата версия на предишните влакове ще е бойният железопътен ракетен комплекс „Баргузин“. Във всеки състав на „Баргузин“ /името му вероятно идва от североизточния вятър/ ще има по шест междуконтинентални ракети на базата на ракетата „Ярс“ с разделящи се ядрени бойни глави /на „Молодец“ имаше по три РТ-23/. Отчитайки мощта на „Баргузин“ реално всеки нов влак ще се равнява на полк. В дивизията, която ще получи на въоръжение „Баргузин“, ще има пет такива полка. Това означава, че поне пет ракетни влака непрекъснато ще се движат по безкрайните руски пространство сред хиляди други еднакви пътнически, товарни и други влакове.

Вероятно ракетата на „Баргузин“ ще бъде лека версия РС-26, идваща на смяна на 120-тонната „Молодец“. Има данни, че нейната маса не трябва да надвишава 47 тона, с дължина, позволяваща да бъде опакована в 24-метров хладилен вагон, 225 метра. При тези габарити отпада необходимост от увеличаване на количеството на колесните двойки /което при „Молодец“ беше демаскиращ фактор/ и специално да се укрепват железопътните линии по маршрута на бойното патрулиране на влаковете. Това беше основен недостатък при „Молодец“, тъй като 100-тонната ракета беше много тежка и имаше радиус на действие само 1500 км, защото релсите не издържаха тази тежест.

По-просто казано постоянното движение на предишните ракетни влакове се нуждаеше от модернизиране и укрепване на цялата 15 000 км мрежа на СССР, което беше много скъпо и невъзможно. Освен това предишните влакове бяха и опасни в експлоатация. В течногоривния ракетен двигател за зареждане на бойните глави на всяка ракета имаше и голям обем самовъзпламеняващи се горивни компоненти, в контейнери от меки сплави. А и самите ядрени глави се пълнеха още и с обикновени взривни вещества, които могат да се взривят при пожар. Заради това при авария на влака на екипажа се предписваше да се спасява с бягство на не по-малко от 2 км. Отчитайки, че ставаше дума за оръжие за масово поразяване това изглеждаше апокалиптично.

Тези недостатъци са отстранени при „Баргузин“. На първо място, ракетата „Ярс“ е твърдогоривна, което означава, че при катастрофа опасността от подпалване е минимална. На второ място, „Ярс“ е два пъти по-лека от „Молодец“: 47 срещу 100 тона. Това означава, че и самият влак е два пъти по-лек. Именно заради това числото на ракетите във всеки влак беше увеличено двойно, а мащабна реконструкция на пътищата не е наложителна. Ще изчезне и единственият демаскиращ признак на „Молодец“. Там осите на всеки хладилен вагон трябваше да са 8 и въпреки това натоварването на всяка ос надвишаваше допустимия стандарт 1,5 пъти. На „Баргузин“ не е наложително да се правят допълнителни оси, натоварването на релсите е в допустимите стойности.

На трето място, серийното производство на ракетите РТ-23 „Молодец“ до 1991 г. ставаше в Украйна. Сега „Баргузин“ ще бъде 100 на сто руско производство.

Така се връщаме към началото. Новата ракета „Ярс“ за новия ракетен влак ще трябва леко да бъде променена. И естествено, да бъде изпробвана. Най-вероятно именно такава нова по-лека версия на „Ярс-24“ /под названието „Ярс-26″/ беше изпробвана на 26 декември, когато беше изстреляна от Плесецк към полигона Кура. Отчитайки, че наближава въвеждането на първия влак на бойно дежурство, времето за подобни тестове е дошло.

"Баргузин" заменя "Молодец", връщат се железопътните ракетни комплекси

 

Автор: Красимир Иванджийски

Източник: http://strogosekretno.com

Posted on 07.02.2015, in Анализи, Десет години без договор за ПРО and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: