„Мистрал“ – цената на въпроса


"Мистрал" - цената на въпроса

© Архивно фото: AP/David Vincent

Към анализа за сделката между Франция и Русия за „Мистрал” трябва да подхождаме, като имаме предвид, че този договор има не само военен характер, а представлява и политическа сделка.

Исторически отношенията между Русия и Франция имат традиционно приятелски, дори съюзнически характер. Това оставаше непроменено независимо от господстващия държавен строй в Русия и от обстановката в световната политика. Още по времето на СССР Франция провеждаше самостоятелна политика и развиваше сътрудничество с Москва в различни области.

Сделката за „Мистрал” също отразяваше този традиционен характер на отношенията. Ето защо няма основания да се предполага, че днес заради политически интереси разногласията между Русия и Франция са преднамерено раздути, а страните просто умело си подават топката една на друга.

Да си припомним как подписването на документите за строителството на „Мистрал” носеше в себе си мощна пропагандна съставляваща. Сключването на споразумението за построяването на военните кораби през 2011 г. даваше възможност да се разшири и укрепи сътрудничеството между Франция и Русия.

На това не попречи дори фактът, че военни специалисти подложиха на критика самата идея за въоръжаването на руския ВМФ с вертолетоносачи. Те отбелязваха несъответствието на стратегията на Русия и характера на съвременните войни. Кораби от този тип не решават задачи за охрана на воден район, а са предназначени за осигуряване на операции по нахлуване, примерно за мисиите на Франция в Африка.

Ако анализираме вероятните за Русия театри на военни действия, използването на тези кораби не й подхожда, смятат експерти.

Въпреки това сделката за доставка на „Мистрал” беше лобирана на най-високо равнище и сключена, което беше оценено от мнозина като форма на подкрепа от страна на Русия на френската икономика. Косвено тези предположения се потвърждават от информацията, че „Мистрал” трябва да бъдат доставени без съвременни въоръжения, електроника и компютърни системи.

Кърмовите елементи бяха създадени в Балтийския завод в Русия. След това предстои тези кораби да се дооборудват с въоръжение и системи за управление.

Договорът между „Рособоронфкспорт” и френската компания DCNS беше подписан през юни 2011 г. Сумата на сделката саставляваше 1,2 млрд. евро. Първият кораб „Владивосток” трябваше да постъпи на въоръжение в руския флот през 2014-​а, а вторият — „Севастопол” — през 2015 г. За съжаление подробности от договора за доставката на „Мистрал” не са обнародвани и това едва ли ще стане през близките години.

Ето защо ние не можем в необходимата степен да оценим общия мащаб на сделката. Освен основната си част, в подобни договори се съдържат и допълнителни условия, така наречените „бартерни сделки” и „офсетни пхрограми”.

За разработването на такива условия на договорите и за контрола на тяхното изпълнение в „Рособоронэкспорт” съществува дори съответен департамент. Така на обществеността е известна само основната част на договора, но детайлите, съставните части и общата сума като цяло не е разкрита.

Както е известно, президентът на Франция Франсоа Оланд наложи вето върху доставката на вертолетоносачите за Русия, искайки промяна на позицията на Русия за Украйна. Официално обаче договорът не е разтрогнат. Той просто „увисна”.

В случай, че Франция не изпълни договора, неустойката може да състави сума до 3 млрд. евро, твърди руската страна. Според вестник „Льо Паризиен” ако в крайна сметка Франция анулира договора с Русия, първоначално ще трябва да върне на Русия 1,2 млрд долара (цената за построяването на двата „Мистрал”), след което руската страна ще бъде в правото си да поиска компенсация в размер на 800 млн. евро за всеки кораб.

В случай, че френската страна не изпълни срока за предаване на корабите, първите 30 дни не се налагат глоби, твърдят експерти. При просрочка до 120 дни гробата е около , млн. долара на ден, а ако корабостроителят не е предал нищо и след този срок, руската страна е в правото си да се откаже от покупката и да поиска да и бъдат върнати всички по-рано заплатени средства заедно с глобите.

Ако Франция откаже да изпълни договора, тя ще трябва не само да върне на Русия всички преведени пари, но и да изплати неустойка от 251 млн. евро, съобщи френският новинарски портал LCI.

Отказът на Франция я постави в двусмислено положение. Продажбата на съвременна отбранителна система на Русия може да подложи на опасност военнопромишленото сътрудничество на страната с други страни, особено с натовските. От друга страна, Франция може да се компроментира в очите на своите потенциални клиенти, че е ненадежден партньор.

На свой ред Русия се стреми да получи военни технологии от Запада и не е заинтересувана да вдига излишен шум около „Мистрал”. Доколкото обаче са изплатени 100% от сумите по договора, всички харчове на френската страна — възстановени и е получена печалба, французите сега се държат „инертно” по отношение на по-нататъшното изпълнение на договора.

Характерно ‚е че Русия разбира колебанията на Франция и, изразявайки на думи възмущение, не предприема никакви стъпки и не планира да предяви претенции срещу Франция. На 25 ноември замистнек-министърът на отбраната Юрий Борисов заяви, че Москва чака търпеливо доставката на корабите.

Засега не е ясно дали санкциите срещу Русия са форсмажорни, както настоява Хранция. В медиите се промъкна информация, че всяко решение на хренското правителство я форсмажорно обстоятелство, което е посочено в договора за доставка на корабите.

Тоест, ако хренското правителство вземе окончателно решение, че се отказва да предаде вертолетоносачите, няма да има никакви неустойки и наказателни санкции, а в най-добрия случай Русия ще си върне платените пари.

През миналата година вицепремиерът Дмитрий Рогозин отново акцентира вниманието на обществеността, че „Мистрал” не подхождат за Русия. Те са небоеспособни при температура по-ниска от 7 градуса по Целзий, за тях Русия не произвежда необходимото гориво и ще се наложи то постоянно да се купува от Франция. Там ще се наложи да преминават ремонтът и техническото обслужване. Порази това издръжката на тези кораби може да струва на Русия грамадни суми.

Някои експерти твърдят, че за френските ВМС напълно комплектуваните с въоръжение и електроника „Мистрал” се строят за 400 млн. евро всеки, поради което закупуването на тези кораби в Русия се планираше за 980 млн. вместо окончателните 1,2 млрд. евро.

Показателно е, че месец след оставката на министъра на отбраната Анатолий Сердюков Русия се отказа от намеренията си да закупи още два „Мистрал”, въпреки че в договора беше включена опция за още два кораба.

Има информация, че още в началото на миналата година е разглеждана възможността за разтрогване договора за строителство на „Мистрал”. Явно не е бил случаен фактът, че по време на срещата между Оланд и Путин на срещата на Г-20 в Бризбейн не е повдиган въпросът за „Мистрал”. Прессекретарят на Кремъл Дмитрий Песков заяви, че основна тема на беседата е била украинската криза.

Предполагам, че най-вероятно събитията ще се развият така: засега „Мистрал” ще седят тихо и кротко във Франция, а след известно време ще бъдат предадени на Русия без излишен шум. Но според мен най-изгодно би било Русия да разтрогне договора и да си върне парите, заплатени за корабите.

За руснаците е по-добре да получат дипломатически и пропаганден ефект от факта, че беше ярко демострирана несамостоятелността и зависимостта на Франция от САЩ. За Русия това ще бъде по-изгодно, отколкото да получи няколко милиона евро глоби от Франция чрез международните съдилища и арбитражи.

 

 

Източник: http://rusiadnes.bg

Posted on 17.12.2014, in Анализи, Въоръжени сили and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: