Договори за 2.8 млрд. евро стартират морската част на „Южен поток“


 Италианската Saipem ще проектира и изгради първата от четирите тръби на "Южен поток" между руския и българския бряг. Първите количества газ по тази тръба трябва да потекат до края на 2015 г. © АНЕЛИЯ НИКОЛОВА [South Stream Transport]


Италианската Saipem ще проектира и изгради първата от четирите тръби на „Южен поток“ между руския и българския бряг. Първите количества газ по тази тръба трябва да потекат до края на 2015 г.
© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА [South Stream Transport]

Избрани са строител и доставчици на тръби въпреки напрежението между Москва и Брюксел

Въпреки нестабилната политическа обстановка в Украйна и риска от санкции срещу Русия по всичко личи, че Москва не се е отказала от важните си стратегически енергийни проекти. В петък бяха подписани договори за 2.8 млрд. евро, които гарантират сериозните руски намерения за „Южен поток“. Морската част на газопровода ще бъде изградена от италианската компания Saipem, в която близо 43% са собственост на енергийния гигант Eni. Това съобщиха от проектната компания „Южен поток транспорт“ (South Stream Transport ). Договорите между двете компании са на обща стойност приблизително 2 млрд. евро и бяха подписани в Амстердам, където е регистрирана „Южен поток транспорт“. Не беше съобщено дали е имало други кандидати за отсечката, дълга около 930 км. В същото време бяха подписани и нови контракти за доставка на тръби за газовия проект.

„Южен поток транспорт“ е собственост на руската „Газпром“ (50%), италианската Eni (20%), германската Wintershall (15%) и френската EDF Group (15%). Газопроводът, който ще свърже руския град Анапа с варненския плаж Паша дере, ще се състои от четири успоредни линии, всяка от които ще бъде изградена от над 75 000 отделни тръби. Те ще бъдат заварявани на борда на специални плавателни съдове, след което ще бъдат полагани на морското дъно на дълбочина до 2200 м.

Реален старт през юни

Saipem ще проектира и изгради първата тръбопроводна линия, както и ще построи за всички четири линии съоръжения в плитки води и върху сушата и ще прокара четири микротунела под Паша дере. Този вариант беше обявен за най-скъпия, но и най-щадящия околната среда, тъй като предвижда безизкопно прокарване на тръбите на 20 м под плажа, така че да не се наруши естественият ландшафт. Италианската компания разполага с два кораба за полагане на тръби Castoro Sei и Saipem 7000 (използван в строителството на газопровода „Син поток“).

Подготовката за прокарването на микротунелите ще започне през юни 2014 г. Първите тръби ще бъдат заварени на борда на Castoro Sei през септември, а през ноември корабът ще се придвижи в руски води, за да започне полагането на първата линия в открито море. Изграждането й ще продължи до третото тримесечие на 2015 г., а първите количества гориво трябва да потекат до края на същата година.

В петък „Южен поток транспорт“ е договорил и доставката на 75 000 тръби за втората линия на газопровода. Доставчици са консорциумът на японските компании Marubeni-Itochu и Sumitomo, които ще доставят 40% от тръбите, руските ОМК Steel (35%) и Izhora Pipe Mill (25%). Сделките са за общо около 800 млн. евро. Договорите за първата линия бяха сключени през януари с руски и германски доставчици.

Колко газ ще минава

Когато бъде завършен, целият газопровод ще може да пренася годишно до 63 млрд. куб.м природен газ и от „Южен поток транспорт“ твърдят, че за цялото количество вече има договори за доставки. Миналия октомври проектното дружество подписа споразумение за пренос на газ с „Газпром експорт“, без да дава някакви подробности около сделката. На въпрос на „Капитал Daily“ за резервирания по споразумението капацитет от „Южен поток транспорт“ обясниха, че детайлите по договора са търговска тайна.

Една от версиите е, че „Газпром“ са запазили по-голяма част или целия капацитет, а това е в разрез с правилата на Третия енергиен пакет за либерализация на енергийните пазари в Европейския съюз. По-голямата част от морския участък на „Южен поток“ е вън от българските териториални води, т.е. вън от ЕС, но тръбите все пак навлизат в българските териториални води и излизат на българска суша. Тази версия би обяснила предложенията за законови поправки, внесени от депутати от БСП, които биха изключили морския газопровод от правното действие на евродирективите по начина, по които са въведени в Закона за енергетиката. Това обаче нито е съгласувано с Европейската комисия, нито ще промени позициите на Брюксел, който настоява за предоговаряне на условията по проекта, така че да са в унисон с европейските правила, а миналата седмица замрази преговорите с Москва заради кризата в Украйна.

Източник: http://www.capital.bg

Posted on 19.03.2014, in Енергийни проекти and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: