Ford Ranger 2,2 TDCi: Товарен щурмовак


Ford Ranger 2,2 TDCi: Товарен щурмовакFord Ranger предлага най-големия товарен леген в класа, може да тегли най-голям товар в класа и да гази през 800 мм вода (досещате се – най-добър показател в класа). В него могат да се натоварят цяло отделение щурмови рейнджъри или пък две ATV-та, с които да атакувате природата през уикенда. Или пък каквото и да е строително или селскосопанско оборудване, ако го използвате за работа, каквото е и основното му предназначение. „Пикапът на 2013 година“ аз използвах за забавление, тъй като нямам голяма еко ферма в Родопите.

През 60-те и 70-те години на миналия век Ranger е опционен пакет за F-Series. В последствие компанията решава именно Ranger да се превърне в базов модел и да застане едно стъпало по-надолу от безспорния №1 в Северна Америка между 1987 и 2004 г. F-серията на Ford продължава да е най-продаваната в гамата на компанията зад океана. Американската и европейската версия на Ranger обаче са толкова различни, колкото са и самите пазари, на които се продават. Ако зад океана годишно се продават над 3 млн. пикапа, то в Европа броя на продадените пикапи за година е десетки пъти по-малък. Има още една съществена разлика и тя касае клиентите, които купуват тези автомобили. В щатите голяма част от тях ги наричат red necks, докато в последните няколко години тенденцията в Европа е коренно различна. Разбира се основното предназначение остават товарните им функции, но все по-често на тях вече се гледа като на lifestyle автомобил, такъв, който е верен помощник в бизнеса през седмицата, докато през почивните дни осигуряват гарантирано забавление за цялото семейство. Точно в това сe е целил екипът, разработил новото поколение на Ranger, създаден изоснови: силно откроим дизайна, комфортен интериор и богато оборудване, и голяма товароносимост, които го правят истински lifestyle автомобил. Естествено, основното предназначение на такъв автомобил е превоз. Затова и товарният му леген (единична и удължена кабина) е най-големият в класа, но не и при двойната кабина. Може да тегли най-тежко прикачено ремарке, разчита на най-голямото междуосие в класа, гази през 800 мм вода, но за щастие катастрофалните наводнения не се случват толкова често.

Може и да го знаете, но няма как да пропусна факта, че Ranger спечели наградата „Международен пикап на 2013 г.“ след обстоен тест на пистата „Милбрук“ в Бедфордшир, Англия. Той бе отличен с 47 точки, повече от общия резултат на втория и третия, съответно – Isuzu D-Max и Volkswagen Amarok. Причините Ranger да спечели тази награда са няколко. Моделът се предлага в три версии на кабината – единична, удължена и двойна – които са сред най-просторните в сегмента. Предлага се с избор от два мощни и икономични Duratorq TDCi дизелови двигатели и с възможност на задвижване 4х2 и 4х4. Проектиран изцяло наново, Ranger осигурява повече товарно пространство, водеща в класа способност за теглене (на ремарке), иновативни нови технологии за комфорт и в помощ на водача. Освен това е и първият в света пикап с максималните 5 звезди на тестовете на Euro NCAP.

ЦИФРИТЕ:

232 мм – клиренс; 800 мм – дълбочина на газене; 3350 кг – теглене; 1350 кг – натоварване; 3220 мм – най-дългата в класа колесна база; 1,21 куб. м – обем на товарния леген; 1544 х 1560 х 511 мм – широчина х дължина х височина на товарния леген; 27,7ͦ х 25,9ͦ – ъгъл на заход и ъгъл на отход.

Ситуацията при пикапите е класическата love or hate. Две са възможностите: или да се влюбиш в него, или тотално да отречеш този клас автомобили. Не бих казал, че съм влюбен в пикапите, но определено Ranger ми напълни душата с бруталната си визия и офроуд възможности. А ако ви трябва за работа – определено е сред най-добрите в класа си.

Първото, което прави впечатление, е супер атрактивният екстериор на Limited версията на моя Ranger 2,2L Duratorq TDCi. Американският дизайн определено е голям плюс за европейската версия. Блестящите никелирани елементи се открояват в радиаторната решетка и очертания въздухоотвор в бронята, продължаващ под нея, за да предпазва шасито при тежък офроуд. Големите фарове са в унисон с големите никелирани корпуси на огледалата за обратно виждане, които, освен екстериорен елемент, осигуряват отличен обзор назад. Блестят и стипенките с гумено покритие, а масивният ролбар зад кабината е абсолютно задължителен елемент за този клас автомобили. Отзад се откроява никелирана броня от две части и големи стоп-светлини. Колесните арки са силно раздути, а под тях се виждат пружините отпред и торсиона греда отзад.

Версията Limited глези с удобни кожени седалки, предните от които са отопляеми. Бутонът за контрола на подгряването им е разположен на нестандартно и неудобно място – отстрани, там където са позиционирани и другите бутони за регулиране на седалката. Казвам неудобно, защото аз го открих с напипване и по случайност, след което трябваше да спра и да видя за какво служи. Коженият многофункционален волан се регулира по височина и дълбочина. Кормилното управление е със сервоусилвател, но не получавам някаква сериозна обратна връзка от предните колела по време на 500-километровия ми тест. Централната конзола е нова, а аранжиментът на бутоните е добре познат от другите модели на Ford. Въпреки това броят им е доста голям, с което аз не мога да свикна. Свиква се обаче с другото оборудване, което наистина прави този автомобил далеч по-пригоден за ежедневно шофиране: климатик, круиз контрол, парктроник, камера за обратно виждане, Bluetooth и други. Пластмасите не са най-висококачествените, но те са подбрани за издръжливост и лесно почистване, което се оправдава от основното предназначение на автомобила.

Нямам как да натоваря легена, за да видя колко може да поеме. Аз третирах и сравнявах Ranger с типичните офроудъри. А паркиран до някой от тях, Ranger изглежда като великан. Говорим за автомобил с над 3,2 метра междуосие и над 5 метра дължина. Това определено не го прави особено повратлив в града, а паркирането с него в София си е ад. Но за сметка на това може да го закотвите върху най-големия бордюр, там, където никой не се осмелява и да помисли за паркиране. Чувството да гледаш шофьорите на SUV от по-високо също не е за пренебрегване. Но това си има цена. Тя се казва висока консумация. Успях да постигна средния разход от 8,3 л/100 км, но след 400 км извънградско шофиране. В София този показател започва бързо да нараства, за да стигне до около 11 л/100 км. Празен. Шумът е в купето също прави впечатление, макар по този показател дизайнерите да са направили огромна стъпка напред. Те са снижили с цели 22% шума от насрещния вятър, като за мерило използвам предишния модел, който карах за пръв път още през 2007 г., когато бе международното му представяне в алпийския Инсбрук.

Задвижването се осигурява от нов 2,2-литров, 4-цилиндров модел, чийто 150 к.с. са повече от тези на стария 2,5-литров дизел. Максималните 375 Нм (с 45 Нм повече спрямо стария мотор) идват при 1500 об/мин, но са на разположение само до 2500 об/мин. Любопитна е и новата 6-степенна трансмисия за Ranger, която предлага и режим за ръчна смяна на предавките. Естествено тук не може и дума да става за бързина и прецизност, тъй като автомобилът е предназначен да тегли тежки ремаркета. В действителност той е лидер по този показател в сегмента. А аз лично се убедих в това по време на представянето на модела у нас. Същият този автомобил, оборудван с въпросната трансмисия, изтегли без абсолютно никакъв проблем един тежкотоварен влекач с ремаркето, което е много повече от максималните 3350 кг за изтегляне на прикачено ремарке. Може да видите това във видео на сайта ford.bg. Моите по-изтънчени разбирания за автоматик обаче не можаха да преглътнат някои нетипични реакции на кутията.

Тест за качествата на този модел направи брат ми, който използва именно пикап за работа и ежедневно шофиране. Неговото мерило е законодателят в класа Hilux, но в продължение на 2 часа не спря да се възхищава на Ranger, което за мен е достатъчен атестат за качествата на модела. А извън пътя те са впечатляващи. Аз само си направих приятна разходка из природата, но клиренсът от 232 мм и ъгълът на заход и отход от 27,7 и 25,9 градуса са предпоставка за сериозни офроуд възможности. На мое разположение бе и 4х4 система за задвижване с три режима на шофиране: 4×2 за регулярно шофиране, 4×4 (High Range) за лоши пътни настилки и кални коловози и 4×4 (Low Range) за изключително предизвикателни терен. Използвайки Electronic Shift-On-The-Fly, можете да превключвате между 4×2 и 4×4 High Range, докато сте в движение. Системата работи във връзка с електронната стабилизираща система (ESP) и електронния проследяващ контрол (ETC). Диференциал с ограничено приплъзване „усеща” въртящия момент и го разпределя между левите и десните колела, за да се неутрализира превъртането им. Трябва да отбележа, че, макар и нехарактерно за толкова висок автомобил, Ranger стоеше доста стабилно на магистрала „Хемус“. Само на два пъти изпитах несигурност заради леката задница на две вълнообразни отсечки, където ми липсваха 2-3 чувала пясък в легена.

Нищо няма да ви липсва, ако сте фен или ви трябва точно такъв автомобил. Но все пак има и компромиси по отношение на возията, когато бъде сравнен с SUV или класически офроудър, но такова сравнение не бива да се прави, защото не е коректно.

Технически характеристики: Ford Ranger 2,2L Duratorq TDCI

Размери

Дължина, мм: 5359

Широчина, мм: 1850

Височина, мм: 1816

Колесна база, мм: 3220

Маса, кг: 2063

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо, променлива фаза на газоразпределение

Работен обем, куб. см: 2198

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 150 при 3700

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 375 при 1500-2500

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 175

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 11,6

Среден разход, л/100 км: 8,3

Вредни емисии СО2, г/км: 219

Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 69 900

Базова цена, лв с ДДС: 46 900 (Single Cab 2,2 TDCi със 125 к.с., 4х2 и ръчна трансмисия)

КОНКУРЕНТ

Toyota Hilux 2,5 D-4D

Размери

Дължина, мм: 5135

Широчина, мм: 1760

Височина, мм: 1850

Колесна база, мм: 3085

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 2494

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 144 при 3400

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 343 при 1600-2800

Динамки

Макс. скорост, км/ч: 170

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 13,3

Среден разпод на гориво, л/100 км: 7,3

Вредни емисии СО2, г/км: 194

Базова цена, лв. с ДДС: 57 900 (двойна кабина, базово ниво, механична трансмисия)

Автор: Пламен Георгиев

Снимки: Христо Петров

Източник: http://cars.actualno.com

Posted on 04.12.2013, in Лайф стайл and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 1 коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: