В Баренцово и Норвежско море започнаха поредните, четвърти по ред, съвместни руски учения „Помор“. В тях вземат участие от руска страна – големият противолодков кораб „Вицеадмирал Кулаков“, а от норвежка – фрегата „Helge Ingstad”.
Международните маневри ще се състоят от редица епизоди с антитерористична насоченост, включващо провеждането на съвместните антипиратски операции и операции по проверка с участието на морски пехотинци, „освобождаване“ на граждански кораб от въоръжени екстремисти, осигуряването на безопасността на гражданското корабоплаване, прехващане на бързоходни катери-нарушители на държавните граници и извършването на спасителни операции“, – съобщи пред журналисти представител на Северния флот.
В плана на ученията влизат също така практически артилерийски стрелби по въздушни и наводни цели, отразяване на въздушно нападение, противолодкови операции. По време на маневрите е планирано също и кацане на корабни хеликоптери на палубата на руски и норвежски кораби.
Поредните учения „Помор“ станаха още едно звено във вече доста дългата верига от съвместни дву- и многостранни учения на Русия и страните от НАТО, интензивността на които особено нарастна в последните няколко години. Русия и САЩ търсят общ език и е очевидно, че спасителната и хуманитарната тематика станаха естествена основа за взаимна заинтересованост. Но скоро към спасителните операции се добави и отработката на бойни епизоди, при това техният дял постепенно започна да расте.
„Помор-2013“ едва започна, и подробностите за случващото сеще станат известни около 16 май, когато корабите трябва да влезят в норвежското пристанище Берген, но още сега може да се говори за създаването на определена традиция. Ученията от серията „Помор“ се провеждат от 2010 година.
„Помор“ не са единствените учения, в който се отработва взаимодействието на флотовете на Русия и Норвегия. Съществена роля играят маневрите „Северен орел“, в които вземат участие също и кораби от ВМС на САЩ.
Броят на съвместните мероприятия между страните от Арктическия регион в последно време расте, което не е удивително, отчитайки ръста на активността в Арктика, както при експлоатацията на природните ресурси – минерални и биологични, така и при използването на преминаващия близо до крайбрежието на Русия Северен Морски път (СМП). Откриващата се през 2013 година навигация представлява значителен интерес – на север се очаква поредния ръст на търговското корабоплаване.
Практическото използване на СМП започна съвсем наскоро и е тясно свързано с глобалното затопляне, което значително разшири границите на корабоплаването в Арктика.
Иля Крамник
Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
X-NONE
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:“Table Normal“;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:““;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:“Calibri“,“sans-serif“;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:“Times New Roman“;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:“Times New Roman“;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
Вашият коментар
Comments 0