„Боинг“ проведе успешни изпитания на хиперзвуковия летателен апарат X-51A „Уейврайдър“


Безпилотен летателен апарат Х-51А WaveRider (САЩ)

Безпилотен летателен апарат Х-51А WaveRider (САЩ)

ЦАМТО, 6 май. „Боинг“ обяви за успешно провеждане на 1 май на изпитателен полет на хиперзвуковия летателен апарат (ХЛА) X-51A „Уейврайдър“ (X-51A Waverider), снабден с хиперзвуков  правопоточен въздушно-реактивен двигател (ХПВРД).

За извършване на изпитанията апаратът е бил окачен на подкрилния пилон на бомбардировач B-52H, изпълнил излитане от авиобазата Едуардс. Пускът е извършен на височина 50000 фута (15200 м) над морския полигон „Пойнт Мугу“ в 10:55 тихоокеанско време. Стартовия ускорител придаде на X-51 до скорост 4.8М, след което успешно се е отделил заедно с междинната степен. Хиперзвуковият правопоточен въздушно реактивен двигател на компанията „Прат енд Уитни Рокетдайн“ също стартира успешно и позволи на ХЛА да развие скорост 5,1М (6100 км/ч). След пълното изразходване на горивото JP-7 беше подадена команда за самоликвидиране на апарата.

Според декларацията на разработчиците, всички поставени цели за изпитанията били изпълнени. По време на полета с продължителност 6 минути апаратът е прелетял 426 км. Полетът с хиперзвукова скорост продължил три и половина минути.

Тези изпитания бяха четвърти поред и първи успешен пуск на X-51A. Предишните три полета завършиха неуспешно.

Консорциумът „Боинг“/“Прат енд Уитни Рокетдайн“ произведе за ВВС на САЩ, Агенцията за перспективни отбранителни научноизследователски проекти на МО на САЩ (DARPA) и НАСА, в интерес на които се реализира програмата, четири опитни образци на X-51A, снабдени с хиперзвуков правопоточен  въздушно-реактивен двигател.

Дължината на X-51A е 17 фута (5,15 м). Особеност на разработения от „Прат енд Уитни“ ХПВРД SJY61, разчетен за максимална скорост на полета 8М, е използването в първия етап на газообразен етилен, а след това на обикновено въглеводородно гориво (авиационен керосин JP-7).

Първият пуск на апарата X-51A от борда на бомбардировач B-52 от ВВС на САЩ беше извършен на 26 май 2010 година. Четири секунди след старта на височина 19500 м успешно се отдели стартовия твърдогоривен ускорител, който ускори апарата до скорост 4,8M. Включилият се след това правопоточен въздушно-реактивен двигател е работил около 200 секунди и е увеличил скоростта на X-51A до 5М. Обаче поради периодичното изчезване на телеметричните сигнали от борда на X-51A на летателния апарат била дадена команда за самоликвидиране.

Вторият апарат 9,5 секунди след пуска, проведен на 13 юни 2011 година, паднал в акваторията на Тихия океан недалеч от брега на на Калифорния. Поради техническа неизправност ХПВРД не можал да премине от режима на работа с етиленово гориво, което се използва в началния участък от ускоряването, към работа на въглеводородно гориво JP-7, предназначено за осигуряване на работата на маршовия участък.

При третото изпитание, проведено на 14 август 2012 година, след 16 секунди полет още преди края на работа на  твърдогоривния ускорител отказал единия от стабилизаторите на системата за управление на полета на апарата. В резултат X-51 не можал да влезе в режим на управляем полет и паднал в океана.

Според изявлението на президента на „Боинг фантом уъркс“ Дарил Дейвис, успешната демонстрация на ХЛА с хиперзвуков првопоточен въздушно-реактивен двигател доказва, че разработката на технологията е достигнала етап, позволяващ да започне неговото практическо използване в отбранителната сфера.

По оценка на компанията реализирането на програмата X-51A ще позволи да се получат знания и технологии, необходими за разработването на перспективни хиперзвукови въоръжения, способни да изпълняват полет с максимална скорост и с висока точност да поразяват цели, а също така на апарати за гражданско приложение.

Posted on 10.05.2013, in Наука и технологии and tagged , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: