Решение на Президента на САЩ за ПРО в Европа (Част I)


Решение на Президента на САЩ за ПРО в Европа (Част I)СЕКРЕТНО STATE 097244
SIPDIS
E.O. 12958: DECL: 09/15/2014
ЗНАЦИ: EZ MARR PREL

Тема: Решение на Президента САЩ за ПРО в Европа

(Второ поправено копие STATE 96519)
Позовавания: A. STATE 96519 B. STATE 96550
Засекретено: Елън О. Тошер по 1.4 a,b, и d.

1. (U) (ПОПРАВЕНО КОПИЕ ЗА ЗАПИС. НЕ СЕ ИЗИСКВА ДЕЙСТВИЕ. ТОВА ПОПРАВЕНО КОПИЕ СЪДЪРЖА ИЗМЕНЕНАТА ШЕСТА ТОЧКА В ПАРАГРАФ 6 по ТЕЗИСИТЕ ЗА РУСИЯ. ИГНОРИРАЙТЕ ШЕСТА ТОЧКА В РУСКИТЕ ТЕЗИСИ, ПРЕДАДЕНИ ПО-РАНО ПО ТОЗИ КАНАЛ. ВИЖТЕ В ПОЗОВАВАЩИТЕ СЕ  СЪОБЩЕНИЯ.) Това е ИСКАНЕ ЗА ДЕЙСТВИЕ. Вж. абзац 3. Всички материали от този документ не трябва да се доставят на правителствата-адресати по-рано от 25 минути преди заявлението на Президента, което ще бъде обявено на 17 септември 2009 година в 9.55 по вашингтонско време.

2. Предистория: Белият Дом трябва да обяви решенията на президента приблизително в 9.55 по вашингтонско време на 17 септември по отношение регионалната  архитектура на американската ПРО с европейско базиране, значително различаваща се от плана на администрацията на президента Буш за разполагане на 10 надземни станции на ПРО в Полша и радар на ПРО в Чешката Република. Край на предисторията.

3. ИСКАНЕ ЗА ДЕЙСТВИЕ: Адресатите трябва да съобщят съдържанието на документа на съответните правителства, посочени в параграф 4, в четвъртък, на 17 септември в устна форма, но не по-рано от 9.30 сутринта по вашингтонско време. САЩ-НАТО, посолствата в столиците на страните от НАТО (освен Варшава и Прага), посолствата в Токио, Москва и посолствата в държавите от Залива (Бахрейн, Кувейт, Оман, Катар, Саудитска Арабия, ОАЕ) трябва също да обявят на правителствата съдържанието на параграфи 5-8. Адресатите на искането за действие трябва да предупредят съответните правителства непосредствено преди официалното заявление за решението на президента, но не по-рано то 9.30 сутринта по вашингтонско време. С оглед разликата във времето Вашингтон признава, че някои предупреждения ще бъдат направени преди края на официалното заявление на Белия Дом. Адресатите също могат да се възползват от раздела «Въпроси и Отговори» за получаване на справочен материал за използване в случай, че възникнат въпроси у членовете на правителствата или в други случи по усмотрение на адресатите. Въпросите и отговорите по позоваванията могат да бъдат изпратени по пощата, но не трябва/ няма да бъдат предадени на правителството на страната. Материалите за обществената дипломация (например, факти, въпроси и отговори, и заявления) ще бъдат предоставени по пощата. Моля, по пощата съобщете на Департамента информацията по отношение датата на доставяне, получателя и неговата реакция, ако има такава. Край на искането за действие.

4. НАЧАЛО НА ТЕКСТА НА ТЕЗИСИТЕ

Противоракетната отбрана на САЩ — Европейско решение

– Белият Дом обяви, че президентът утвърди препоръките на министъра на отбраната Гейтс и Обединения Комитет на Началниците на Щабове, насочени към нашите сили, разположени в региона, и към нашите съюзници, по подобряване на системата за противоракетна отбрана в Европа срещу заплахата от страна на Иран.

– Иран вече има стотици балистични ракети, които могат да застрашат неговите съседи в  Близкия Изток, Турци и на Кавказ, и той активно разработва и изпитва  балистични  ракети, които могат да поразяват все повече и повече цели в Европа.

Нашата загриженост по повод иранския ракетен потенциал нараства за сметка на това, че нашата разузнавателна общност продължава да счита, че Иран, като минимум, има възможност за разработване на ядрено оръжие.

– Новият «Постепенен, Адаптиращ се Подход» беше препоръчан от Секретаря по Сигурността Роберт Гейтс. Той регламентира и уточнява изходната програма за противоракетна отбрана в Европа, основавайки се на изводите в доклада на Министерството на отбраната. На първо място, – заплахата от страна на Иранската програма за създаване на БРМД се развива много по-бързо, отколкото се очакваше преди. В същото   време, заплахата от потенциалните ирански междуконтинентални балистични ракети (МБР) е значително по-малка, отколкото ние очаквахме. Второ, възможностите и технологиите на нашата противоракетна отбрана напреднаха значително.

– Усъвършенствани са възможностите за прехващане, ярък пример за което служи нашата току що изстреляна Стандартна Ракета (Standard Missile-3 (SM-3)) с нови възможности за прехващане, които вече са в разработка, позволяващи на ракетата да има по-гъвкава и вместителна конструкция.

– Затова, Президентът одобри «Постепенният, Адаптиращ се Подход», който отговаря на днешните предизвикателства, а също способства за бързото и икономично внедряване на нови технологии, които се адаптират към измененията в заплахите и нашите възможности.

– Това ще бъде разкрито във фазите: Първата фаза ще бъде бърза защита на разположените отряди на САЩ, гражданските семейства и нашите съюзници в Европа срещу иранската заплаха. Следващите фази ще добавят допълнителните морски и наземни варианти на SM-3 и ще покрият допълнителните територии в Европа, където се планира напредването на иранската заплаха.

– На четвъртата и последна фаза ние разчитаме да увеличим  нашите съществуващи възможности за защита на Съединените щати, за сметка на подобрените варианти на  ракетите-прехващачи SM-3 от възможни технически пробиви в областта на Иранската програма за създаване на МБР. Това би била възможност сходна с тази, която се съдържаше в изходната  програма.

– Този подобрен подход прави базите с наземно базиране на SM-3 в Полша ненужни. При това особеностите и отклоненията на прехващача и сензорните системи, които не покриват нужната територия, се фиксират с радар, който се планира да бъде разположен в Чехия. По новия подход, морските и наземни ракетни прехващачи и сензори дават възможност да бъдат предислоцирани, съгласно тактическата обстановка.

– Този подход на «разпределена мрежа» също ще повиши оцеляемостта на системата и ще предостави големи възможности за взаимодействие със Съюзниците и партньорите.

– Ние започваме консултации с Полша, Чехия и другите съюзници по новия подход, и ще работим с съюзниците от НАТО, за да се определят позициите за радарите и ракетите-прехващачи, а също да се внедри «Постепенния, Адаптивен Подход», съчетаващ техните противоракетни възможности и новата НАТОвска мрежа за бойно управление.

– Усилената противоракетна отбрана ще повиши нашите възможности в областта на създаване на условия, при които Иран ще бъде принуден да изпълнява своите интернационални задължения: колкото по-нисък е военният потенциал на Иранските ракети, толкова по-малко ще бъдат изгодите за Иран от по-нататъшни разработки в тази дестабилизираща област.

Изброеният списък от препоръки е продиктуван от искането на Конгреса на САЩ, който изследва нашата глобална стратегия за противоракетна отбрана и съответстват на бюджетните прогнози на Министерството на Отбраната за 2010 година. Например, ние  увеличихме средствата за развитие на допълнителни такива системи, като корабите за ПРО Aegis BMD и ракетите-прехващачи SM-3.

КРАЙ НА ТЕКСТА НА ТЕЗИСИТЕ.

5. НАЧАЛО НА ТЕКСТА НА ТЕЗИСИТЕ ЗА САЩ-НАТО И СТОЛИЧНИТЕ ПОСОЛСТВА НА СТРАНИТЕ ОТ НАТО (текстът е предназначен за всички столични посолства на страните от НАТО с изключение на Полша и Чехия. Варшава и Прага ще получат отделен текст, който ще бъде доставен на 17 Септември от делегацията ФЛОРНА-ТОШЕР):

ГЛАВНОТО

– Всички Лидери на НАТО приемат, че разпространението на балистичните ракети носи в себе си заплаха  за всички сили на съюзническите страни, територии и население.

– В резултат, НАТО отчете значителното съдействие за сигурността на Съюза благодарение на онези Съюзници, които имат или се намират в процес на закупуване на технологии за ПРО.

– На конгреса през 2008-ма година, лидерите на НАТО се съгласиха да изучат възможностите за създаване на НАТОвска система за ПРО, която би прикрила  останалите пространства, където се намират населения и територии на Съюзниците. До сега, усилията се съсредоточаваха върху системите за ПРО, които биха могли да се противопоставят на заплахите от БРМД.

– На срещата във върха на НАТО през 2009 година, държавните глави и правителствата възложиха на експертите да изучат потенциалното разширяване на програмата, която е предназначена за управление и контрол на основанията за противоракетна отбрана на разгърнатите военни сили.

– Съединените щати сега предлагат «Поетапния Адаптивен  Подход», който ще укрепи и усили опитите на НАТО. Ние особено сме убедени в това, че «Поетапният Адаптивен Подход» напълно съответства на решението да се осигури възможност за разгръщане на допълнителни системи на много нива за ПРО в страните от северноатлантическия блок, които както се предполага  понастоящем, ще използват базовата система за управление на ПРО в НАТО. Този гъвкав и изгоден подход, който ще усили доказваните технологии срещу известна заплаха.

– Трябва да се отбележи, че «Поетапният Адаптивен  Подход» е създаден за осъществяване на съгласувана с действията на съюзниците работа по осигуряване на защитата от атаки с балистични ракети по цялата територия на Алианса, отразявайки по този начин, принципа за «неделима сигурност ».

– «Поетапният Адаптивен Подход» трябва да предостави най-изпитаните и действени средства за противоракетна отбрана в най-кратки срокове, своевременно осъществявайки защита от съществуващата  Иранска заплаха на територията на съюзните държави.

– Усилията на Съединените щати по противоракетната отбрана задължително ще се намират в пълно взаимодействие с дейността на НАТО.

– Ние предполагаме, че в резултат на редица дискусии и последващи по-детайлни консултации, Алиансът ще изследва възможностите за интеграция на «Поетапния Адаптивен Подход», предложен от Съединените щати, със системата за противоракетна отбрана на НАТО. Обсъждането също може да бъде продължено на предстоящата среща на министрите на отбраната в Братислава.

– «Поетапният Адаптивен Подход» несъмнено ще способства за значително усилване на възможностите на НАТОвската система за ПРО пред лицето на растящата заплаха за сигурността на Алианса.

– Ние с нетърпение очакваме съвместните с Алианса политически и технически дискусии в най-близките седмици.

ФИНАНСИРАНЕ (ако въпросът бъде повдигнат)

–        Ние предполагаме тясна работа с съюзниците по търсене на възможности за по-пълно удовлетворяване на потребностите от ресурси за защита на въоръжените сили, територии и население на съюзните държави, включително и процеса на интеграцията на нашия «Поетапен Адаптивен подход».

 

Posted on 27.04.2013, in Международна политика and tagged , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: