Пентагонът се опитва да пусне във въздуха брадва от пето поколение


Пентагонът се опитва да пусне във въздуха брадва от пето поколениеСтойността на дръзкия проект е един трилион долара

Експериментът, за който данъкоплатците в САЩ вече похарчиха повече от 1 трлн. долара, е признат за неуспешен. Не стига, че е похарчена колосална сума, ами неуспехът постави в трудно положение военното ведомство на САЩ, а западни военни експерти го оцениха като „стратегически провал“. Това не е преувеличение: военната доктрина на страната направо сочи като основна ударна сила, като най-важен род войска авиацията. Цялата – вертолетната и реактивната, палубната и наземната, щурмовата и бомбардировъчната и т.н. Ударът, който военната промишленост нанесе на отбранителната способност на САЩ, се оказа крайно болезнен за всички слоеве на обществото, а освен това разклати позициите на САЩ на пазара на съвременните високотехнологични въоръжения.

Става дума за  широко рекламирания изтребител от 5-о поколение F-35 Lightning II, който струва 107 млн. долара парчето. До март 2013 година са сглобени и криво-ляво летят 56 самолета Lockheed Martin F-35 от различни модификации.

Ето какво пише за това чудо на американското самолетостроене блогерът U-96: „По мнение на независимия австралийски аналитичен център „Air Power Australia“, F-35 не съответства на повечето от изискванията за изтребител от пето поколение и е изтребител от поколение 4+ поради невъзможността да лети със свръхзвукова скорост без използване на форсажа, ниска тяговъоръженост, сравнително голяма  ефективна отразяваща повърхност (ЕОП). Както се казва в секретен доклад на отдела за изпитания и оценки (DOT&E) при Министерството на отбраната на САЩ, (който се оказал ръцете на американски СМИ), всичките три разработени досега версии на F-35 имат маса „родилни“ проблеми, конструктивни недостатъци и грешки. Така най-новият изтребител е напълно незащитен от взрив, ако в горивните резервоари попадне удар на мълния.

Наред с лошо измислената защита на бордната РЛС от мълнии, изтребителят е получил също слаба система за генериране на инертни газове (OBIGGS), която отговаря за запълване на освобождаващите се обеми в горивните резервоари с инертни газове и поддържането в тях на ниско ниво на  кислорода. Тоест, прелитането покрай буреносен фронт – (а в Атлантика и в Тихия океан те са чести – Ред.), най-вероятно ще доведе до повреда на тази бордна система. А пък поддържането на постоянно ниско ниво на кислорода в горивните резервоари е необходимо за предотвратяването на взрив в двигателя и в самите резервоари в случай на удар от мълния.

Както отбелязват американски военни експерти от Управлението по експлоатационни изпитания и оценки (OT&E) на Пентагона, недостатъците на OBIGGS са довели до ограничаване на скоростта на  снижение. Понастоящем този параметър при полети на височини под 6 километра не трябва да превишава  1800 метра в минута. Стига да превишиш с малко … и повредата в системата е гарантирана.

Що се отнася до версията за морската пехота – (палубни изтребители с вертикално излитане), – при този изтребител със сигурност  се прегрява вентилатора за вертикален полет и се чупи задвижването на завъртащото се „сопло”. Тоест машината е уязвима при излитане както никоя от аналогичните.

Но много по-страшни са недостатъците, заложени в конструкцията на изтребителя още на етапите на проектиране и изпитване на компютърните модели. Например, колесникът и куката за кацане на палубния  F-35 са проектирани така, че самолетът не може излита от палубата на самолетоносач или да каца на нея. Всички опити да се променят техническите характеристики на авиационната механика и хидравлика водят до това, че се увеличава масата на машината и просто не достига мощност на двигателите.

Една от най-важните разлики между самолетите от 5-о поколение и „4+“ или „4++“, наред с технологията за невидимост от радарите е, че пето поколение – това всъщност е много сложен електронен комплекс, аналог на спътник за управление на земна групировка. Компютърната система от 5-о поколение обслужва не само бойните и навигационните системи на самия изтребител, но и работи като целеуказател за „своите“ танкове и артилерия, като разузнавач за мобилната пехота. Така по време на изпитанията се изяснило, че на бордната електроника на всичките три версии на F-35 не достига стабилност при работа, което се отразява пагубно на целеуказването и даже на пилотирането на самата крилата машина.

„Особено силни съмнения в бойната ефективност на машината породиха резултатите от ученията Pacific Vision – 2008. Именно тогава стана ясно, че  представяният като самолет от пето поколение F-35 винаги губи от Су-35, поколение „4++“, а към зоната на действие на ЗРК С-400 „Триумф“ е най-добре да не се приближава. Тоест машината може да лети само в тихо ясно време, извън зоната на ПВО, без форсаж, резки маневри и изпълнение на бойни задачи“, – пише изданието SmartNews.

От изходния секретен доклад на Пентагона, който бил изготвен  за членовете на Конгреса, но попаднал в пресата, стават ясни и други недостатъци, позволяващи да се направи неутешителен за ВВС и ВМФ на САЩ извод – изтребителите F-35 Lighting II не са готови не само за бойни, но и за тренировъчни полети. Наред с вече споменатите недостатъци, машината има затруднен обзор от пилотската кабина (капака), а също така са отбелязани откази на различни бордни системи при температура под 15 градуса по Целзий (на височина няколко километра температурата, като правило, е още по-ниска). Впрочем, капакът на кабината, е направен скрит, защото на летците на тази машина е предложен иновационен шлем с дисплей за кръгов обзор, но тази новост вече е отхвърлена от самите летци – да си въртиш главата в боя е много по-сигурно.

По данни от военни експерти, експлоатацията на един такъв изтребител през целия му жизнен цикъл – с отчитане на постоянните „довършителни работи“ по разнообразните повреди и настройване на „суровите“ системи – ще струва от порядъка на 400 млн. долара. (тоест, практически  4 пъти повече от самата машина). Тази новина, наред с предпазливите обещания на американските промишленици „да вкарат в пътя“ 2 от 3 варианта на изтребителя, вече  заставиха да се замислят съюзниците на  САЩ от Северноатлантическия блок. Така, Дания и Австралия, които възнамеряваха да купят от перспективните машини, вече се отказаха от тези планове. Италианското правителство засега размишлява.

Автор Дмитрий Виноградов

 

Posted on 26.03.2013, in Въоръжени сили and tagged , , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: