Четвъртият Т50 се издигна във въздуха


Четвъртият Т50 се издигна във въздуха
В последно време имаше малко новини за може би най-амбициозния проект на родната авиационна промишленост – Перспективния авиационен комплекс за фронтовата авиация (ПАК ФА). През периода на това информационно „затишие“ работниците от авиационното производствено обединение в Комсомолск-на-Амур успяха да завършат монтажа на още един летателен прототип на перспективния изтребител с условното обозначение Т-50-4. На 12 декември беше обявено, че този опитен екземпляр е направил първия си полет и се присъединява към общата програма за летателни изпитания. Пилотиран от заслужилия летец-изпитател, Героя на Русия С. Богдан, новият самолет прекара във въздуха около четиридесет минути. По думите на пилота, четвъртият Т-50 се държал в полет нормално, подчинявал се на управлението и нямал никакви  проблеми с двигателите или електронното оборудване.

Трябва да се признае, че новият прототип се издигна във въздуха със значително изоставане от по-рано обявения  график на изпитанията. Миналата година на авиационния салон МАКС-2011 представители на Обединената самолетостроителна корпорация и компанията „Сухой“ казваха, че третият и четвъртият летателни прототипи на ПАК ФА ще се присъединят към изпитанията до края на 2011 година. В посочения срок се вписа само третият самолет, който полетя през ноември миналата година. Четвъртият прототип на свой ред успя да излети чак в края на следващата,  2012 година. Във всеки случай, за тези закъснения има определени основания. По-рано се съобщаваше, че първите три прототипа са предназначени за отработване на аеродинамичните нюанси на конструкцията и първоначална проверка на електронните системи. По такъв начин може да се направят някои изводи за вероятни недостатъци на конструкцията, отстраняването на  които е отнело няколко месеца.

Четвъртият Т50 се издигна във въздуха
Въпреки това, Т-50-4 е построен и вече лети, което говори за липса или отстраняване на някакви сериозни проблеми от конструктивен характер. Забележително е, че  по съществуващите снимки на новия самолет не може да се определи точно не само характера на измененията, но и дали има такива. Всички забележими изменения в сравнение с предишните опитни машини засягат малки детайли, като различни антени и други подобни възли. Например, на левия борд на машината, малко под подвижната част на капака на кабината се е появил малък панел с някакви части, чието предназначение засега не е обявено. Като цяло, външно Т-50-4 почти напълно е аналогичен на предишния трети прототип. Има определени съмнения за силовата установка на новия самолет. Най-вероятно, това са турбореактивни двуконтурни двигатели АЛ-41Ф-1А, обаче в някои неофициални източници се споменава за възможността на Т-50-4 да са поставени обновени мотори от така наречения втори етап. Официалните източници засега пазят мълчание.

Обаче най-голям интерес представляват не външните изменения или двигателите на четвъртия летателен екземпляр, а неговото електронно оборудване. Напълно възможно е наземното довършване на оборудването да се е оказало онзи фактор, който е довел до закъснение с  началото на полетите на новия Т-50-4. Подобни задръжки може да бъдат признати като напълно оправдани: комплексът на бордното радиоелектронно оборудване на перспективния изтребител е доста сложен и основната маса от съществуващи проблеми трябва да бъде отстранена още преди поставянето му на самолета. В този контекст е необходимо да си спомним прототипа Т-50-3, на който, както се твърдеше, била поставена  радиолокационна станция с активна фазирана антенна решетка. Едновременно с това има информация за изменение в състава на оборудването на Т-50-4 по посока на увеличаването му. Напълно е възможно четвъртият прототип на програмата на ПАК ФА да е снабден не само с носова БРЛС, но и със странични или даже крилни, които навремето предизвикаха маса разговори и възторзи. Може да се очаква също наличието на Т-50-4 на пълноценна оптико-локационна станция и инфрачервен датчик, който да следи горната полусфера. На предишните прототипи на Т-50 беше поставена инерционна навигационна система БИНС-СП-2, разработена в Московския институт по електромеханика и автоматика, и апаратура за спътникова навигация с използване на системите ГЛОНАСС и GPS. Според наличните данни, навигационното оборудване на Т-50-4 не се различава от агрегатите на предишните самолети. Възможно е по-нататък четвъртият опитен образец да получи обновена инерционна система БИНС-СП-2М. Колкото до системата за управление на въоръжението, то за нея практически няма никаква информация. Откъслечни сведения позволяват да се предполага, че на Т-50-4 има готови бордни изчислителни машини с многопроцесорна архитектура.

Четвъртият Т50 се издигна във въздуха
Необходимо е да се отбележи, че четвъртият прототип може и да няма пълноценен изчислителен комплекс. Преди началото на серийното производство на изтребителя Т-50 се планира да се построят още два опитни екземпляра, на които ще продължи „изглаждането“ на бордното оборудване: радиолокационни станции, изчислителни системи, оборудване за управление на въоръжението и т.н. По този начин,  изпитанията на самолетите от проекта ПАК ФА навлязоха в своеобразен преходен етап между чисто опитните екземпляри, предназначени за първите пробни полети, както и за отработване на нюансите в конструкцията на планера и силовата установка, и пълноценните предсерийни машини, на които ще се отработва облика на готовите строеви самолети.

Към момента в хода на програмата ПАК ФА са изпълнени около двеста полета. Напълно разбираемо е, че целта на всичките тези полети е била проверката и отработването на различните системи на  самолета, осигуряващи полета, а също и първите изпитания на бордната радиолокационна станция. Сега вече с Т-50-4, който е получил по-голямо количество различна електроника, може да започнат и изпитанията на  системите въоръжение. През следващите няколко месеца един от опитните Т-50 трябва да изпълни своя пръв полет на полигон за начало на изпитанията на оръжейния комплекс. Дори само един такъв полет ще бъде значителна крачка в историята на програмата ПАК ФА, която приближава момента на приемане на новия самолет на въоръжение в руските ВВС.

 

Геополитическа мозайка: в Китай арестуват онези, които разпространяват слухове за края на света, а Синдзо Абе смята, че президент на САЩ е Джордж Буш-младши

Posted on 24.12.2012, in Въоръжени сили and tagged , , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: