В САЩ предложиха да се ликвидира град Детройт


Детройт

Сенаторът в конгреса на щата Мичиган Рик Джонс (Rick Jones) предложи да се разформира град Детройт във връзка с неговото плачевно финансово положение, съобщава CBS Local. По мнение на Джонс, градът би могло да бъде разделен между другите населени места на окръг Уейн в случай, че той обяви банкрут.

Джонс забеляза при това, че разформирането на Детройт е само един от вариантите за решения на проблема с града, но не бива той да се изключва от възможните. Губернаторът на Мичиган Рик Снайдър (Rick Snyder) също заяви, че не бива напълно да се изключва варианта за банкрут и разформиране на Детройт. В същото време тази възможност засега не се разглежда сериозно.

От няколко години Детройт се намира в състояние на финансова криза, обаче към края на 2012 година ситуацията се влоши дотам, че още в средата на  декември градът може да остане без пари. До края на годината градът планира да привлече 30 милиона долара за сметка на пускането на облигации, обаче щатът е готов да задели тези средства само при спазване на определени условия, които Детройт засега не може да осигури.

В частност, уточнява The Detroit News, щатът иска Детройт да сключи тригодишен договор с юридическата фирма Miller Canfield, която да извършва за града юридически консултации сегашното сложно положение. Градският съвет трябваше да одобри този контракт още миналата седмица, но в процедурата възникна спънка, в резултат на която градът не получи в планирания срок първата част от транша от щата – 10 милиона долара.

През последните 50 години бялото население на града намаля почти  10 пъти.
Ако градския съвет не се договори за приемането на контракта в най-близко време, към средата на декември парите в бюджета ще свършат и общинските служители ще бъдат изпратени от 1 януари 2013 година в неплатен отпуск. Местните чиновници, обаче казват, че краткосрочните проблеми не са най-острите – и за осигуряването на благосъстоянието на града в перспектива е необходима глобално преструктуриране на финансите и на градското управление.

Както беше съобщено през април 2012 година, дълговете на Детройт по дългосрочните облигации превишават 12 милиарда долара. По данни от преброяването на населението от 2010 година, в града са живеели малко повече от 700 хиляди души – с 250 хиляди по-малко, отколкото през 2000 година.

Този град, практически връстник на Санкт-Петербург (Детройт е основан от французи през 1701 година), се е развил и израснал благодарение на автомобила – символът на техническия прогрес на ХХ век.

Детройт

Името на града – Детройт — на френски означава „пролив“. През 1701 година френски имигранти основали този град на брега на едноименната река, която съединява две езера — Хурон и Ери. (Впрочем, хуроните са древно индианско племе). Французите нарекли селището форт Детройт, което сочи неговия военизиран характер. Впоследствие в резултат на военни действия фортът преминал към англичаните, които махнали от името му думата  „форт“. Така се появил Детройт. Интересното е, че на времето Детройт принадлежал на Канада, а веднъж изгорял напълно — но градът бил възстановен. По това време никой не можел дори да предположи, че в бъдеще Детройт ще стане автомобилната столица на Америка. Но ето нещо интересно: през 1763 година градът бил обсаден от индианското племе Понтиак. Познавате ли името? Сега има марка автомобили — Понтиак и най-вероятно името е свързано с индианското племе.

„Форд“, „Дженерал мотърс“, „Крайслер“ – водещите автомобилостроителни компании на САЩ към 1950-е години направиха Детройт своя столица. Градът беше заобиколен от безкрайните корпуси на монтажни заводи, щамповъчни цехове, механични работилници, проектантски бюра и, като следствие, – от стотици общежития и евтини „мравуняци“ – блокове с много апартаменти за  работниците. В центъра се разположиха небостъргачи с офиси, закусвални и ресторанти, кинотеатри и музеи, гари и стадиони. В елитните райони бяха изградени десетки разкошни вили за топ-мениджърите, полицейски участъци, противопожарни депа…

В центъра на града, на кръстовището на двата главни булеварда – наречени на Едзел Форд и Уолтър Крайслер, – на гигантско рекламно табло на фирма за известните в цял свят автомобилни гуми стоеше брояч с метър и половина големи  цифри.

Цифрите се сменяха всяка минута, показвайки колко автомобила са произведени в САЩ до момента. Именно в САЩ, защото автомобилната  промишленост на Детройт – това е автомобилната промишленост на цяла Америка.

През 1970-е години настъпи криза. Рязко се увеличиха цените на бензина и купувачите започнаха да се отдръпват от класическите американски „сухопътни крайцери“, като насочиха предпочитанията си към евтините, икономични, а главното – надеждни японски автомобили. В Детройт кризата най-напред удари по неквалифицираните работници – монтажниците на конвейера. Последваха масови уволнения, прехвърлянето на цели семейства на мизерни помощи.

Онези, които можеха да си позволят да сменят местожителството, заминаха, другите останаха. През периода от 1970 до 2005 година населението на града намаля двойно – от 1,9 милиона на 880,7 хиляди души.

Към „другите“, както се досещаме, спадаше най-бедната, тъмнокожата част от населението. Те нямаше къде да отидат, оставаше едно – да оцеляват.

В резултат на „оцеляването“ в града рязко се увеличи нивото на престъпността, което подтикна останалите бели към бързо бягство. Все още работещите магазини и банки започнаха да затварят.

Зданието на знаменития някога Мичигански театър, построен през 1926 година, се превърна в паркинг, заобикалящите го  небостъргачи придобиха мрачен вид, а през 1988-а прекрати работа централната гара на Детройт.

Детройт
Независимо от явната разруха,  местното населения още дълго време хранеше някакви надежди. Но на 1 юни 2009 година най-голямата в света автомобилна корпорация „Дженерал мотърс“ официално обяви банкрут. Рухналият авто-гигант затвори 12 от 20 американски завода, над хиляда дилърски центрове и уволни 21 000 работници. Така че вече нищо няма да спаси Детройт и единственото, което остава да направят властите, е да събори този процъфтяващ някога град и да построи на негово място нещо по-перспективно.
Останалите в Детройт жители (82% са тъмнокожи) въведоха обичай: на празника Хелоуин да палят и разрушават напуснати сгради, което по никакъв начин не краси града. Бившата автомобилна столица на Америка много бързо започна да се превръща в гигантски бедняшки покрайнини. Днес Детройт е най-криминогенния град в Америка.

Детройт
Започвайки от 1940 година, съотношението между бялото и черното население в Детройт се променяше всяко десетилетие с около 10% в полза на последното. Това доведе до една от най-големите в историята на САЩ расови конфронтация. През 1967 година погромите и безредиците в Детройт, получили наименованието „Вълненията на 12-а улица“, продължиха  пет дни. Любопитното е, че причина за бунт стана решението на смета на града да забрани продажбата на алкохол след 17.00 часа, т.е. след завършване на смените в заводите. Черните пролетарии изразиха своя протест с мащабен вандализъм. Бяха разграбени и изгорени над 2000 сгради. Особено пострадаха офисите на компаниите, принадлежащи на бели. При това вандалите не се ограничиха с грабежи и опожарявания. Те обстрелваха пожарникарите, които се опитваха да се борят с пожарите. По време на безредиците бяха ранени 83 огнеборци. Потушаването на вълненията успя чак след въвеждането в града на армейски части. За 5 дни на анархия бяха убити 43 души, 467 бяха ранени. Безредиците нанесоха на града огромни щети. Но главното е, че те фактически ознаменуваха бъдещата победа на черните. След това белите разбраха, че е най-добре да се простят с Детройт.

Към края на 1990-е населението на Детройт се намали на 950 хиляди души от 1,8 милиона, които живееха в този град в началото на 1950-е. Ако през 1960 година на 100 хиляди население в Детройт се падаха 10,3 убийства и 239 грабежа, то през 1970 година тези числа се увеличиха няколко пъти: 32,7 убийства и 1537 грабежа.

През ХХI век Детройт се превърна в стара порутена развалина. А по-точно – в най-разрушения и криминогенен град в САЩ. Частта на бялото население в него се намали на 10%. А всичко черно, изглежда, стана една голяма банда, довършваща този град. Огромните производствени комплекси и небостъргачи за напуснати и сега напомнят филм за живота на Земята след  ядрена война. Детройт все повече прилича на каменни джунгли, диви и слабо населени. Тревопасните в тези джунгли са бездомници, които завладяват напуснатите къщи, а хищниците са многобройните банди. Бездомниците, които са си харесали цеховете на разорилия се завода „Пакард“, написали на стената: „Трябва ни храна“. Но единствените, които се мотаят из тези джунгли, са бандитите, които търгуват тук само с крек и хероин, но не и с храна.

ДетройтЛюбопитно е, че като правило, бедните гета са разположени в покрайнините на мегаполисите. В Детройт всичко е наопаки, в покрайнините още оцелява нормалният живот, там в собствени къщи са се настанили  сътрудници на още работещите предприетия, затова пък центърът на града е истински Харлем.

За бързото разрушаване на града много помага вандализмът, на който се подлагат изоставените от хората  предприятия и жилища. Именно в Детройт афроамериканците измислиха да отбелязват с опожаряване и разрушения „Нощта на Дявола“. След това да се громи всичко наред през нощта срещу празника Хелоуин стана при тях традиция, която подхванаха и други градове на САЩ.

Но по-страшно от вандализма е насилието, което цари в града. Масови грабежи, убийства и почти открита търговия с наркотици – това сега е ежедневната действителност в Детройт.

Реклами

Posted on 11.12.2012, in Международна политика and tagged , , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: