ВМФ на Русия продължава да работи по създаването на тежък атомен самолетоносач


Самолетоносач

Отново стана актуална темата за строителството за ВМФ на Русия на нови самолетоносачи. На 3 декември 2012 година представителите във Военно-промишлената комисия (ВПК) при правителството на РФ съобщиха, че работата по създаването на тежък атомен самолетоносач върви непрекъснато и с високо напрежение.

«Проектирането на кораба трябва да завърши към 2018 година, след което ще започне неговото строителство», – каза представител на ВПК.

Това съобщение потвърди направеното преди три дена изявление на Главнокомандващия ВМФ адмирал Виктор Чирков за получаването от съответните НИИ задания за разработване на облика на самолетоносача и че вече са заделени средства за този проект.

«Ние сме длъжни да разберем какъв трябва да бъде самолетоносача и, най-важното, необходимостта да имаме такъв клас кораби», – цитира думите на адмирала деловият вестник «Взгляд».

В.Чирков уточни, че разработката на предварителния проект на самолетоносача трябва да бъде завършена в рамките на Държавната програма за въоръженията до 2020 година.

Трябва обаче да отбележим, че съвсем неотдавна Анатолий Сердюков, все още качеството си на министър на отбраната, твърдеше, че пари за създаване на авионосен крейсер в Държавната програмата за въоръженията до 2020 година не са предвидени. И съответно военното ведомство също няма никакви планове за разработка на проекта.

По думите на Сердюков в Министерството на отбраната въобще не разбират много добре какъв трябва да бъде облика на бъдещия авионосен крейсер и неговите технически възможности. Между другото във ВПК днес уверено говорят, че Русия има нужда от самолетоносач, който ще бъде не просто носител на авиация, а ще съчетава в себе си функциите на кораб за управление и мощно ударно средство.

Той трябва да управлява действията на военни групировки от различни видове ВС на крайбрежни, морски и океански театри на военните действия, като сам влиза в състава на една от тези групировки. За решаването на тези задачи самолетоносачът трябва да взаимодейства с орбитална групировка, за да получава от нея данни от разузнаването и целеуказване, да ги предава на надводните и подводни сили, морската авиация, бреговите войски на ВМФ, авиацията на ВВС, в това число и стратегическата, групировката на Сухопътните войски, войските на родовете войски.

Авионосният крейсер трябва да бъде способен да нанася удари по морски надводни и наземни цели чрез използване на палубна авиация, а също и с щатните ударни ракетни системи и комплекси. По данни от представителя на ВПК, водоизместването на самолетоносача ще бъде над 50 хил. тона, което е повече, в сравнение с единствения намиращ се сега в бойния състав на ВМФ на Русия авионосен крейсер «Адмирал Кузнецов», но е по-малко от съвременните самолетоносачи на САЩ. В неговите хангари трябва да се поберат около 80 палубни самолета.

Разработката на проекта се извършва от широка кооперация от корабостроителни институти и конструкторски бюра, в която основни са 1-ви ЦНИИ на МО на РФ и ЦНИИ „А.Н.Крилов“, намиращ се в Санкт-Петербург. Но обемът на средствата, заделени за институтите за този проект за сега никой не обявява.

За това във вестник «Независимое военное обозрение» пише Олег Владикин.

Дискусиите за това, какъв трябва да бъде новият самолетоносач вървят от много време. Така например на 2 март 2009 година ръководителят на направление в държавната отбранителна поръчка на Обединената корабостроителна корпорация (ОСК) вице-адмирал Анатолий Шлемов разкри характеристиките на  руските самолетоносачи от ново поколение.

Самолетоносачът от ново поколение за военно-морския флот на Русия ще бъде атомен и ще има водоизместване до 60 хиляди тона. Планира се да се построят минимум три кораба за Северния и Тихоокеанския флот. В перспектива тяхното количество може да достигне до шест. За това се съобщава на Интернет сайта на ТЭК.

Учените и конструкторите са започнали работа над модела на бъдещия кораб, а неговият облик вече е определен. В момента се изготвят изискванията, тактико-техническите задания, провеждат се технически съвети, необходими за началото на строителството на самолетоносача от ново поколение.

На самолетоносача трябва да се базира новия палубен самолет, който ще смени Су-33. Това ще бъде самолет от пето поколение с класическо хоризонтално излитане и кацане. Освен това, корабът ще получи безпилотни летателни апарати, чиято разработка също е започнала. Те се водят от концерна „Вега“.

На самолетоносача няма да има крилати ракети, както се практикуваше на съветските и руските авионосни крейсери, защото той ще изпълнява само функции по предназначение. „Всичките конструкции на кораба трябва да се разработат за базиране и полети на самолети, които сами по себе си се явяват носители на ударно оръжие“, – подчертава А. Шлемов.

Мястото на  строителство на новите самолетоносачи за сега не е точно определено. По настоящем се разглеждат два варианта – Балтийския завод и „Севмаш“. Първият има опит в строителството на граждански съдове с водоизместване до 100 хил. тона, а вторият е строил кораби с атомна силова установка.

Както отбелязва А. Шлемов, „ще победи най-качествения и по-евтин проект“. Какъв ще бъде перспективния руски самолетоносач ще покаже времето.

Posted on 06.12.2012, in Въоръжени сили and tagged , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: