Изтребителят Су30МКИ е един от най-добрите в своя клас


Су-30МКИВ наши дни изтребителите Су-30МКИ станаха символ, който олицетворява качеството на родната авиационна техника. Днес сред явните успехи на руската авиационна промишленост и по оценка на доброжелатели, и по оценка на опонент, само вертолетът Ми-17 от последните модификации е заслужил толкова положителни отзиви. В края на 2008 година, след като бяха публикувани резултатите от американско-френско-индийските учения Red Flag, британското авиационно списание Flight предложи да бъде избран най-добрият изтребител сред F-22, Су-30МКИ и F-15. Решението на читателите на  едно от най-авторитетните издания в света се оказа доста неочаквано. За руския Су-30МКИ дадоха своите гласове 59% от анкетираните, за американския самолет от 5-о поколение F-22 – 37%, а за F-15 – само 4%.

Дял във военния експорт

Ценността на толкова високите оценки от „обществената експертиза“ се увеличава на фона на това, че става дума за изтребител, който на световните пазари се конкурира с най-напредничавата продукция на САЩ и страните от Западна Европа. Добре известно е, че в борбата за такива привлекателни пазари, като Индия, Алжир, Малайзия няма забранени хватки. Най-малките логистични и технически недостатъци веднага се превръщат в устата на конкурентите в неизкореними пороци. Независимо от това, нивото на критика по адрес на руския Су-30МКИ не превишава „естествения“ фон, а самолетът продължава  успешно да се продава.

Материалните резултати от програмата Су-30МКИ могат да предизвикат само уважение. Броят на договорираните изтребители се приближава към  330, при това броят на доставените машини превишава 230. Наред с това понастоящем е решен положително въпроса за закупуване от Индия на допълнителна партида комплекти самолети Су-30МКИ за лицензионно сглобяване в предприятията на корпорацията HAL. С отчитане на анонсирането на разширяването на държавната отбранителна поръчка от Русия обемът на производство на самолети от това семейство може по най-минимални оценки да достигне около 400 изтребители.

Забележителен е и фактът, че през последните години доставките на многофункционални изтребители от семейството Су-30МКИ осигуряват практически всеки 6-и долар, който идва в Русия по линия на експорта на военна продукция. За относително компактната НПК „Иркут“ това е доста сериозен резултат.

Су-30МКИ – история на създаването

Изтребителят Су-30МКИ беше създаден на базата на Су-27УБ, който се произвежда серийно в Иркутск и в Комсомолск-на-Амур. Самолетът Су-30МКИ представлява двуместен високоманеврен изтребител, който е предназначен за завоюване на господство във въздуха, поразяване на земни и надводни цели с помощта на управляеми и неуправляеми ракети, с възможност за осигуряване на действията в състав на група.

Преговорите по въпроса за доставка на изтребители тип Су-27 се водеха с Индия още от 1994 година. Проектирането в ОКБ „Сухой“ на изтребител за индийските ВВС на базата на Су-30 започна през 1995 година. За главен конструктор на проекта беше назначен А. Ф. Барковски. Още на 30 ноември 1996 година страните подписаха междудържавен договор за поетапна доставка за ВВС на Индия 8 изтребители Су-30К и 32 многофункционални двуместни изтребители Су-30МКИ. Самолетите трябваше да бъдат доставени на Индия на няколко партиди, с последователно подобряване на бордното радиоелектронно оборудване (БРЕО), въоръжението и силовата установка. За главни изпълнители на този договор бяха определени: в частта по създаване на самолета ОКБ „Сухой“, в частта по производство на изтребителя – Иркутското авиационно производствено обединение.

Строителството на първите 2 опитни изтребителя беше извършено от ОКБ през 1995-1998 година. Първият опитен самолет Су-30И-1, който беше доработен на базата на серийния Су-30, беше построен през пролетта на 1997 година. Машината се издигна във въздуха на 1 юли 1997 година, управлявана от летеца-изпитател В. Ю. Аверянов. От юли 1997 година в ОКБ „Сухой“ пристъпиха към изпълнението на програмите за изпитание на изтребителя съвместно с Главния летателно-изпитателен център (ГЛИЦ) на ВВС. Серийното производство на новата машина беше организирано в Иркутск от 2000 година. Първият предсериен изтребител беше облетян в завода от Аверянов на 26 ноември 2000 година. 3 първи предсерийни Су-30МКИ бяха предадени на ОКБ и заедно с опитните самолети взеха участие в програмата за изпитанията.

В съответствие с условията на сключения договор доставките и изпитанията на самолетите Су-30МКИ се извършваха на 3 етапа. Доставките на клиента на първата партида от 10 изтребители Су-30МКИ бяха извършени през 2002 година, на втората партида от 12 машини – през 2003 година. Към 2004 година с изтребители Су-30К и Су-30МКИ бяха превъоръжени две ескадрили от индийските ВВС.

Основни характерни особености на изтребителите Су-30МКИ:

– за първи път в света на сериен изтребител беше монтиран двигател с управляем вектор на тягата (АЛ-31ФП, създаден в научно-техническия център (НТЦ)  „А. Люлка“), а също и със система за дистанционно управление, включена в общия контур на управлението. Това решение позволи да се реализират на Су-30МКИ възможности за режими на свръхманевреност;
– за първи път в практиката на ОКБ на изтребителя беше проведена широка интеграция на системите за БРЕО родно и вносно производство. На Су-30МКИ беше създаден „международен“ комплекс от бордно радиоелектронно оборудване, в състава на което влезнаха комплекси и системи на 14 чуждестранни фирми от 6 страни в света;
– за първи път в света на серийна машина беше монтирана РЛС със завъртаща се фазирана антенна решетка (ФАР) („Барс“, създадена от НИИ по уредостроене). Освен това, на изтребителя беше монтирана нова катапултна седалка К-36Д-3,5 и редица други нови системи руска разработка;

– номенклатурата на авиационните средства за поразяване беше значително разширена за сметка на УР клас „въздух-въздух“ РВВ-АЕ, клас „въздух-земя“: Х-59М, Х-31А/П и Х-29Л/Т/ТЕ, а също и с коригируеми авиобомби КАБ-500 и КАБ-1500.

Снабденият с достатъчно широк спектър въоръжение Су-30МКИ е способен да унищожава въздушни цели (включително обекти с малък радиолокационен контраст) в близък бой, както и да води изпреварващи боеве на далечно разстояние. Този многоцелев изтребител може да унищожава наземни и надводни обекти с помощта на управляемо и неуправляемо оръжия на тактическа и оперативна дълбочина. Същевременно използването на открита архитектура на бордното радиоелектронно оборудване позволява да се разшири значително  арсеналът от използваните въоръжения.

Първи победи на Су-30МКИ

Най-важният показател за заслужения  авторитет на Су-30МКИ, а също и на неговите варианти, по мнение на голям брой експерти, станаха резултатите от международни учения, в които този самолет многократно вземаше участие. Практиката за провеждане на тези учения се появи през 2004 година, когато в тях взеха участие самолети Су-30К, предназначени главно за завоюване на превъзходство във въздуха. Известно количество такива изтребител с традиционния за ранните Су-27/Су-30 радар Н001, бяха продадени на Индия през 1997 година. Независимо, че тези самолети притежаваха ограничени възможности и съществено отстъпваха по своите характеристики на бъдещия Су-30МКИ, още тогава тази машина успя да покаже на практика своята висока ефективност. Командването на индийските ВВС реши, че нивото на подготовка на летците от  24-а ескадрила позволява да ги представи на състезания с американски пилоти. Става дума за ученията под името Cope India-2004, в които САЩ бяха представени от изтребители F-15C.

Резултатите от тези учения станаха обезкуражаващи за поклонниците на американските изтребители. Загубата на 90% от близките маневрени въздушни боеве се очакваше, тъй като аеродинамичното превъзходство на Су-30К над F-15 не предизвикваше съмнения у никого. Но същевременно индийските пилоти се оказаха по-силни и във въздушните боеве на средни разстояния. Летците, използвайки възможностите на РЛС Н001, са имали предимство при отработване на пускове на УР (управляеми ракети) със средна далечина в режим на насочването им по няколко различни цели едновременно. Затова няма нищо чудно, че след завършването на ученията в САЩ отново се активизираха привържениците на по-нататъшното развитие на програмата за изтребител F-22, който, по мнение на експертите, може да съперничи с новите изтребители руско производство.

През същата 2004 година индийските изтребители проведоха редица учебни въздушни боеве с F-16C/D от ВВС на Сингапур. По време на ученията Sindex-2004 се отработваха схватки както на единични изтребители, така и боеве „5 на 5“. Страните се договориха да не коментират резултатите от тези въздушни боеве поради чувствителността на темата. Индийците се интересуваха от потенциала на F-16, закупени от Пакистан, а сингапурците  – от реалните възможности на Су-30, които постъпват в страни от Югоизточна Азия.

През следващата, 2005 година, спаринг-партньор на Су-30К станаха вече френските изтребители от състава на смесен отряд в състав Mirage-2000C, Mirage-2000-5 и Mirage-2000N. Учебните въздушни боеве се провеждаха в рамките на ученията Garuda-II. ВВС на Франция и Индия отработвах задачи за близък и далечен въздушен бой, а също така и задачи по съпровождането на самолети за далечно радиолокационно откриване и управление (ДРЛОиУ)  и осигуряване на ПВО. За 8 дни учения самолетите извършиха 162 полета, от тях 74 бяха извършени от индийски Су-30К, общият нальот на индийските летци беше 200 часа. По сведения от френски източници, при изпълнението на прехвати Су-30К превъзхождали Mirage-2000С и незначително отстъпвали на по-новия в него момент Mirage-2000-5, снабден с РЛС RDY. При близките въздушни боеве индийските летци празнували безспорна победа.

Неоспоримо превъзходство

Международният дебют на изтребителите Су-30МКИ стана по време на ученията Cope India-2005. В рамките на тези учения самолетите взеха участие в имитации на единичен и групов въздушен бой, а също в полети за прехват на големи групи ударни самолети. Като условен противник за индийските изтребители играеха F-16C/D на американските ВВС. Най-интересният аспект от тези учения беше състава на състезаващите се „отбори“ на двете страни. Индийската страна беше представена само от самолети Су-30МКИ, докато изтребителите F-16 имаха информационна поддръжка от  самолети за ДРЛОиУ E-3. При това е прието да се смята, че наличието на AWACS днес осигурява победа във въздушните боеве. Независимо от това, съотношението на победите се оказа почти равно, основната заслуга за това беше на радара Н011М „Барс“ с фазирана антенна решетка (ФАР).
По-малко известни са резултатите от индийско-британските учения Indra Dhanush-2006, в които взеха участие изтребители-прехващачи Tornado F.Mk.3 и изтребители Су-30МКИ. Страните се договориха помежду си да не разгласяват резултатите от въздушните боеве, но, по думите на британски летци, на които била дадена възможност самостоятелно да пилотират Су-30МКИ, руският изтребител по своите бойни възможности съществено превъзхожда техните машини.

Особено внимание многофункционалният изтребител Су-30МКИ привлече по време на провеждането на ученията Red Flag-2008, които се проведоха на територията на САЩ. Участници в ученията станаха САЩ, Индия, Южна Корея и Франция. Излитането на групата самолети от Индия беше на 7 юли, а пристигането в авиобаза „Маунтин-Хоум“ в щата Айдахо – на 17 юли. Полетът беше осъществен с кацания в Катар, Турция, Франция и Португалия. Поради съображения за секретност командването на индийските ВВС забрани на своите пилоти да използват бордната РЛС „Барс“ в бойни режими (беше разрешено да се използват само някои тренировъчни), да използват диполни отражатели, да включват апаратурата за радиоелектронно противодействие, както и да използват апаратурата на линията за предаване на данни (на пилотите беше разрешено да използват само гласова свръзка). В рамките на ученията Red Flag-2008 многофункционалните изтребители Су-30МКИ решаваха задачи по съпровождане на ударни групи с водене на въздушни боеве с изтребители F-15C и F-16, поразяване на земни цели, огнево подавяне на системата за ПВО на условния  противник.

По резултатите от изпълнението на условните бойни задачи от различни варианти самолети западно производство, САЩ бяха принудени да признаят, че в хода на ученията изтребителите Су-30МКИ са доказали, че превъзхождат основния американски тежък изтребител F-15, а също и най-разпространения в света лек изтребител F-16.

Следващ успех на ВВС на Индия и руските самолети станаха международните учения Garuda-IV. На тези учения на руските Су-30МКИ бяха противопоставени европейските изтребители Mirage-2000 и Rafale. В хода на провеждане на тези учения беше изпълнена не само  основната програма – 430 полета, но и допълнителна – още 100 полета. В хода на воденето на близък и далечен въздушен бой, полет за прехват на въздушен противник и съпровождане на транспортни самолети Су-30МКИ показаха пълно превъзходство над европейските изтребители.

Днес  изтребителите Су-30МКИ на практика демонстрират способност да постигат победи във въздушни боеве с всякакви изтребители от поколенията „4“, „4+“ и „4++“. При това бойните възможности на изтребителя му позволяват да компенсира липсата на външно целеуказване и предупреждение от самолети за ДРЛОиУ, на високото ниво на бойна подготовка на натовските пилоти, а също и на техния реален боен опит, който те получиха във военни конфликти през последните десетилетия.

Реклами

Posted on 02.11.2012, in Въоръжени сили and tagged , , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: