Военноморски сили

Модернизацията на атомните крайцери: когато икономията е безсмислена

За модернизацията на н крайцера „Адмирал Нахимов” руското правителство предоставя 5 млрд. рубли. Какви възможности ще получи обновеният кораб и до колко се оправдани тези разходи?

крайцера „Адмирал Нахимов”

Разговори за модернизацията на „Адмирал Нахимов” и други крайцери от проекта 1144, извадени от състава на боеготовните сили на флота през 90-те години, се водят много отдавна, но за това нямаше средства.Във втората половина на 2,000-те години въоръжените сили започнаха да получават пари и тогава стана дума за завръщането в строй на стоящите в пристанища крайцери. Естествено, веднага се постави въпроса за задачите, които те трябва да изпълняват.

Практически всички специалисти имат единно мнение: завръщането в състава на флота кораби от проекта 1144 е целесъобразно само при условия на дълбоката им модернизация.

Възможност за такава модернизация руската промишленост получи в онзи период: бяха създадени, в частност, универсални корабни стрелкови комплекси, а също информационно-управляващи системи от ново поколение, позволяващи да се обменя информация в режим на реално време и да се управлява огъня на няколко кораби от единен команден пост.

Модернизацията с използване на всички технически нови възможности не може да бъде евтина. По различни оценки, общата стойност на работи от подобен мащаб може да възлезе на около 1,3 млрд. долара за всеки кораб. За модернизацията на „Адмирал Нахимов” са предоставени общо около 150 млн. долара.

По приблизителни оценки, тази сума трябва да стигне за възстановяването на бойната способност на кораба в неговия „изходен” вид и за усъвършенстване на бордовото радиоелектронно оборудване. Не е изключено, че тези средства ще стигнат за замяна на средствата за ПВО за близък бой. Основа на огневата мощ на тежкия крайцер – ще бъде както и преди ракетния комплекс „Гранит” и зенитно-ракетната система С-300Ф.

Всичко това означава „евтина” модернизация, която има един несъмнен плюс. „Адмирал Нахимов”, общите корабни системи на който практически не са изработили ресурса си, може да бъде върнат в строя твърде скоро – в течение на две-три години. За „скъпата” модернизация, способна да направи крайцера универсален, ще бъдат необходими пет години,а може би и повече. Заедно с това, икономисвайки сега, флотът ще получи кораб, макар и твърде мощен, но малко пригоден за решение на практическите задачи, стоящи днес пред ВМФ на Русия.

Руски кораб с френски акцент: какъв ще бъде „Мистрал”?

МистралДесантните кораби от типа „Мистрал” вече станаха най-обсъжданите новости в ВМФ на Русия. Строителството на главния кораб, кръстен „Владивосток”, започна още през февруари 2012 година, но яснота за неговия облик и въоръжение засега няма.

Главната претенция към оригиналния проект е, че базовият вариант на „Мистрал” има за своя защита само две двойни стартови установки на преносими зенитно-ракетни комплекси Simbad и няколко картечници с голям калибър. Руската военноморска школа традиционно предвижда по-сериозно въоръжение на корабите, което може да бъде нужно в случай на стълкновение с превъзхождащ по сила противник. Да бъде снабен „русофицирания” „Мистрал” със зенитно-ракетен комплекс с голяма далекобойност, разбира се, няма смисъл – тези системи трябва да бъдат носени от фрегати и ескадронни миноносци за съпровождане, но да се засилят възможностите му съвсем няма да бъде излишно.Най-малко въпроси има към хеликоптерния парк на бъдещите кораби: на „Владивосток”, „Севастопол” и два други кораба „Мистрал се планира да бъдат разположени именно руски хеликоптери. В основния вариант те ще бъдат 16 – 8 ударни Ка-52К и 8 транспортно бойни Ка-29.

Не толкова ясна е ситуацията с катерите за руските „Мистрали”. Катери на въздушна възглавница от типа на американските LCAC, подходящи за разполагане на „Мистрал”, във ВМФ на Русия в момента няма – всички налични катери са прекалено големи за тази задача. Ако флотът пожелае да има подобна техника, то ще трябва да я поръчва наново, а засега на корабите могат да бъдат разположени само обикновени десантни катери от типа „Серна” или „Дюгон”.

Главното предимство на „Мистрал” е информационно-управляващата система SENIT-9, която позволява те да се изпозлват като кораби за управление. В руските условия те могат да дадат на флота по-рано отсъствващите за него възможности за експедиционни операции. Нуждата от тях може да възникне внезапно и в най-различни условия – например, може да се спомним за неотдавнашната евакуация на граждани на Русия от Либия. Освен това, развитието на десантните сили дава на страната много по-големи възможности да защитава интересите си там, където се налага това да се прави със сила.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: